Recensie | Runner Runner (Fabian van der Starre)

“Als je een risico neemt, gok je.” Wanneer je recensies leest, hoop je dat er geen ‘spoilers’ in staan. Dat is het risico dat je neemt, oftewel je neemt een gokje. Wanneer je Runner Runner gaat kijken, neem je tevens een risico in de hoop dat dit geen slechte film is. Met Justin Timberlake aan het roer kun je bijna niet mis slaan, of toch wel?

Titel: Runner Runner
Regisseur: Brad Furman
Scriptschrijver: Brian Koppelman, David Levien
Cast: Justin Timberlake, Ben Affleck, Gemma Arterton, Anthony Mackie, John Heard, Louis Lombardi, Michael Esper, Oliver Cooper, Yul Vazquez
Speelduur: 92 minuten
Genre: Thriller
Release: vanaf 10 oktober 2013 in de bioscoop

Princeton student Richie Furst komt er achter dat hij opgelicht wordt en reist naar Costa Rica om de ‘maffiabaas’ van de online gokwereld, Ivan Block, hiermee te confronteren. Richie wordt echter verleid door Block’s belofte van rijkdom, tot hij de schokkende waarheid ontdekt. Wanneer de FBI zijn samenwerking probeert te dwingen, komt hij voor een moeilijke keuze te staan.

Entertainer, Batman & het raadsel

Justin Timberlake is één van de meest bekende en succesvolle entertainers, waar ik groot fan van ben. In zijn jeugd werd hij razend populair door de boyband *NSYNC om later solo verder te gaan. Zeven jaar lang stond zijn muziekcarrière op een laag pitje tot begin dit jaar toen zijn nieuwste album uitkwam. In de tussentijd heeft hij niet stilgezeten met meerdere komedies zoals Friends With Benefits en typetjes bij Saturday Night Live. Voor de verandering speelt Timberlake nu geen komische, maar serieuze rol, wat hem erg goed doet. Ondanks dat dit een serieuze rol is, weet hij er toch een kleine grap in te verwerken.

Recensie Runner Runner

Tweevoudig Oscar winnaar Ben Affleck is ‘onze’ nieuwe Batman. Ik kon niet anders dan alvast kritisch te kijken naar hem als dit icoon. Zijn rol als egoïstische, arrogante ‘millionaire playboy’ Ivan Block speelt hij prima. Hopelijk speelt hij Bruce Wayne op dezelfde manier. Door het voeren van mensen aan krokodillen komt hij bijna als doorgedraaide gek over. Affleck was recentelijk nog te zien in Argo, waar hij tevens de regie voor zijn rekening nam.

Gemma Arterton, bekend van o.a. Hans & Gretel: Witch Hunters, Quantum of Solace en Prince of Persia, speelt de verleidelijke Rebecca Shafran, wie een soort van zakenpartner/vriendin van Ivan Block is. Sinds haar afstuderen in 2007 heeft ze al in meer dan 25 producties gespeeld. Normaliter ben ik razend enthousiast om haar op het witte doek te zien, maar helaas valt haar acteerprestatie tegen en voegt eerlijk gezegd weinig toe. Waarom deze rol is geschreven, is mij een raadsel, want ze is simpelweg één van de vrouwen in Block’s omgeving en niets meer dan dat.

Recensie Runner Runner

Kijk in de online gokwereld

Regisseur Brad Furman is bekend van zijn provocerende/vluchtige stijl. Furman’s eerste speelfilm, The Take uit 2008, werd geprezen als een ‘must see’ film. Na slechts enkele korte films en The Lincoln Lawyer is Runner Runner zijn 3de grote film. Hij zet geen ‘must see’ film neer, maar toont wel een interessante kijk in de wereld van online gokken. Schrijversduo Brian Koppelman en David Levien schrijven, regisseren en produceren al films sinds 1997. Ze zijn bekend van Ocean’s Thirteen, Rounders en Runaway Jury. Met Runner Runner hebben ze een pure thriller neergezet met slechts één komisch moment waar het dialoog goed tot zijn rechtkomt. Het enige minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken is dat het eind te gehaast voelt, maar dat komt wellicht door de regisseur. Aan de film had nog een kwartier aan vast geplakt kunnen worden zodat deze tot een net eind kon komen.

Zelf ben ik groot fan van Justin Timberlake vooral dankzij zijn acteerprestaties in Saturday Night Live en kijk dan ook erg uit naar films waar in hij schittert. Hij laat zien dat hij naast komische rollen tevens de meer serieuze rollen op zich kan nemen. Zonder hem had deze film helaas niet ver zijn gekomen. Het verhaal draait geheel om hem en zijn keuzes. Zelf had ik niet een betere acteur kunnen bedenken (naast Bryan Cranston als Ivan Block i.p.v. Ben Affleck) om één van de hoofdrollen in deze film te spelen. Ondanks dat het eind nogal gehaast is, zet Runner Runner een goed beeld neer wat er kan gebeuren als een student verzeild raakt in illegale gokoperaties.