Recensie Smile | Horror met een hoog concept

Horrorfilms de laatste tijd vallen snel door de mand. Er is een formaat uitgevonden waar velen zich aan houden, wat zorgt voor niet-originele en soms saaie horrorfilms. Tegenwoordig is een goed gemaakte jumpscare al erg indrukwekkend. In deze recensie van Smile ga ik mijn mening over dit bijzondere project toelichten.
Titel: Smile
Regisseur: Parker Finn
Cast: Sosie Bacon, Jessie T. Usher, Kyle Gallner, Kal Penn
Scenario: Parker Finn
Genre: Horror
Speelduur: 115 minuten

Recensie Smile

Rose is getuige geweest van een bizar en traumatisch incident met een patiënt. Hierna begint een reeks onheilspellende gebeurtenissen die ze niet kan verklaren. Terwijl een overweldigende angst langzamerhand haar leven overneemt, moet Rose haar duistere verleden onder ogen zien om te overleven en te ontsnappen aan haar gruwelijke nieuwe realiteit. Smile is een verfrissende nieuwe horrorfilm. Het heeft een cool concept, en werkt deze ook goed uit. Hoewel hij niet perfect is, zijn er een hoop positieve kanten aan de film.

Thema

Iets wat zeldzaam is aan Smile is dat het verhaal gemotiveerd wordt door een thema. Trauma staat centraal in de film. Rose is een therapeut, die mensen helpt om trauma’s te verwerken. Dit maakt het extra interessant om Rose zelf om te zien gaan met trauma. Trauma duwt het verhaal voort, en dat gaf de film een hoop gewicht. Ook maakte het ruimte voor veel spannende momenten.

Recensie Smile 2

De regisseur is duidelijk gemotiveerd om een goed verhaal neer te zetten. Met name in de eerste paar shots wordt er veel van het verhaal duidelijk gemaakt zonder expositie, iets wat altijd fijn is als onderdeel van het publiek. Maar er zijn ook een hoop visuele aspecten die zowel angst als mening brengen. De hoeken, de kleurencompositie en acteurs in het beeld alleen al weten veel horror over te brengen.

De film was ook constant spannend. De jumpscares zijn niet de enige momenten die de film laten classificeren als horror. Er is een tikkende klok voor ons hoofdpersonage dat zorgt voor constante spanning. Toch staat er me nog steeds een moment bij waar ik zo hard van geschrokken ben in de bioscoop dat ik het een week later nog goed kan herinneren. Sommige momenten laten je heel hard schrikken daar je aandacht naar andere plekken te regisseren. Dit liet zien dat het verhaal en de schrikmomenten goed doordacht waren.

Verhaal

Recensie Smile 3

Het verhaal achter de film is ook erg sterk. De uitleg achter de gebeurtenissen an sich is een goed concept voor een horrorfilm en vond ik erg interessant. Wat er echter jammer aan was, is dat de informatie vrij snel aan ons verteld was, en we erg lang achter de feiten aan lopen. Dit maakte bepaalde gebeurtenissen in de film minder eng, omdat we er een reden achter konden koppelen. Ze konden de uitleg achter het verhaal wat mij betreft wat langer achterwege laten. Hierdoor voelde het middenstuk van de film wat langdradig. Het einde is daarentegen erg goed geschreven. Zonder iets te spoilen, speelt het op een zeer indrukwekkende manier met je emoties en perceptie van het verhaal.

Smile is een verfrissend goede horrorfilm met een hoog concept, creatieve regie, prima acteerwerk en goede jumpscares. Alhoewel het middenstuk wat langdradig is door de manier waarop informatie wordt vrijgegeven, zijn het begin en het einde enorm goed. Ik kan deze film aanraden aan iedereen die een fan is van horrorfilms. Maar als dit niet bewust is en je niet goed tegen horror kan, is deze misschien iets te eng.

★★★1/2☆