Recensie Sonic the Hedgehog 2 | Een vermakelijke kinderfilm

2020 was een jaar met een zeer gelimiteerd aantal filmreleases. Toch wist Sonic the Hedgehog op het grote doek te verschijnen voor het virus de grote boosdoener die wij allemaal kennen werd. De eerste Sonic film was een van de eerste videogame films die liet zien dat er hoop is voor het genre. Buiten Pokémon Detective Pikachu waren videogame adaptaties nooit echt geliefd bij critici. Echter bleken deze films wel degelijk geld op te leveren, dat blijkt uit het toenemende aanbod van videogame films. Lees hier Rick’s recensie over de nieuwste film in dit genre, Sonic the Hedgehog 2.

Titel: Sonic the Hedgehog 2
Regisseur: Jeff Fowler
Cast: Jim Carrey, Ben Schwartz, Idris Elba, James Marsden, Tika Sumpter
Met de Nederlandse stemmen van: Najib Amhali, Joshua Albano, Emmanuel Ohene Boafa, Huub Dikstaal, Randy Fokke
Scenario: Pat Casey, Josh Miller, John Whittington
Speelduur: 122 Minuten
Genre: Actie, Avontuur, Komedie

Recensie Sonic the Hedgehog 2

Wanneer de maniak Dr Robotnik terugkeert naar de aarde met een nieuw bondgenoot, Knuckles, ziet Sonic het eerst als een nieuwe kans om zichzelf te bewijzen. Toch komt hij erachter dat hij misschien iets meer hulp nodig heeft, onder andere in de vorm van Tails. Samen reizen ze de wereld over om de smaragd waar Dr Robotnik en Knuckles op jagen eerder te vinden. Dit smaragd heeft namelijk allesvernietigende krachten.

Sonic the Hedgehog 2 is een vrij vermakelijke film. Er zitten vrij veel grappen in, waarvan er ook zeker een paar goed aankomen, het maakt gebruik van kleurrijkere sets dan het origineel en er is genoeg actie voor de speelduur. Jim Carrey is een fantastisch hilarische acteur die, wederom, de rol op zijn eigen manier oppakt en heerlijk absurd acteert. De toevoeging van Knuckles en Tails is ook zeker welkom, en zal vrij zeker voor een echte Sonic fan in de smaak vallen.

Recensie Sonic the Hedhehog 2 (2)

De generale consensus is dat deel 2 iets beter is dan de eerste Sonic film, al moet ik zeggen dat ik het daar niet helemaal mee eens ben. Mijn grootste kritiek op Sonic the Hedgehog 2 is de speelduur. Deze film duurt een goede 20 minuten langer dan zijn voorganger en dat merkte ik. Er zijn genoeg stukken in de film die net niet vloeiend genoeg gemonteerd zijn om goed op elkaar over te lopen. Dit probleem was het duidelijkst bij een bepaalde scene later in de film, die zich afspeelde op een grote set, waarvan ik dacht dat het de film af zou sluiten. Hierna ging de film echter nog ruim 20 minuten door.

Wat ik ook vrij zonde aan de film vond, is dat de relatie tussen Sonic en Tom, zijn menselijke vriend, een beetje naar de achtergrond verplaatst werd. Hun gezamenlijke avontuur was een van de meest vermakelijke onderdelen van Sonic the Hedgehog, en dat miste ik in dit vervolg. Aan de andere kant is het ook fijn om een film als deze te hebben waarbij de nadruk niet op de menselijke karakters ligt. Daar kunnen De Transformers films iets van leren!

Ergens voelt het fout om een film als Sonic 2 te veel kritiek te geven. Het is tenslotte, net als zijn voorganger, een kinderfilm. En er valt met zekerheid te zeggen dat veel kinderen van de film zullen kunnen genieten. Ikzelf behoor niet echt tot de doelgroep, maar ben toch vermaakt door de film. De actie was leuk, de dynamiek tussen Sonic en Tails was leuk, en Knuckles was een heel dynamisch karakter. Tevens zit er ook een goede boodschap over verantwoordelijkheid in de film.

Recensie Sonic the Hedhehog 2 (3)

Hoewel ik Sonic the Hedgehog 2 iets minder vond dan het origineel, is het nog steeds een vermakelijke kinderfilm, met leuke actie, af en toe een lachwekkend grapje, en een fantastisch optreden van Jim Carrey. Dat kan soms genoeg zijn!

P.S. Sonic fans, blijf zeker even zitten voor de Mid-credits scene!

★★1/2☆☆

Vond je deze Sonic the Hedgehog 2 recensie interessant en heb je behoefte om de hele week op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.