Recensie Space Jam: A New Legacy | Niet goed, toch positief verassend

Kennen jullie die ene aflevering in elke sitcom, waar het eigenlijk constant een flashback is naar eerdere afleveringen? Waarbij de makers alle iconische momenten laten zien om het publiek te laten weten waarom ze zo veel van de show houden? Space Jam: A New Legacy is dat voor heel Warner Bros. De film is wat mij betreft één grote commercial voor alle films die onder diens licentie staan. Toch weet de film vermaak te bieden. Lees in deze recensie hoe ik Space Jam: A New Legacy ervaren heb.

Titel: Space Jam: A New Legacy
Regisseur: Malcolm D. Lee
Cast: LeBron James, Don Cheadle, Cedric Joe, Zendaya
Scenario: Juel Taylor, Tony Rettenmaier, Keenan Coogler, Terence Nance, Jesse Gordon, Celeste Ballard
Genre: Animatie, avontuur, komedie
Speelduur: 115 Minuten

Recensie Space Jam: A New Legacy

Mij is voor deze film de Blu-ray opgestuurd om te recenseren. Ik verwachtte er vrijwel niets van, en zeker niet toen ik de eerste Space Jam keek ter voorbereiding. Deze vond ik niet grappig, visueel niet prettig en ook het verhaal schoot erg tekort. Michael Jorden leek helemaal niet in de film te willen zijn en dat zag je. Toch was ik benieuwd wat ze met een vervolg zouden doen. En naar mijn verbazing was het best een vermakelijke film!

Het is in ieder geval een verbetering op het origineel uit 1996. In die film was er geen boodschap verbonden, het hele concept was dat Michael Jordan met de Looney Tunes een potje basketbal zou spelen. Aan het einde had er geen ontwikkeling plaatsgevonden. Ik snap zeker dat je met een beetje nostalgie een hele hoop plezier uit die film kan halen, maar voor mij deed het niets. In Space Jam: A New Legacy is er een conflict dat opgelost moet worden. Niet alleen moet het spel gewonnen worden, maar LeBron James moet zijn zoon leren erkennen en zijn eigen dromen volgen. Zoiets simpels had ik niet van de film verwacht, maar brengt het geheel toch meteen op een hoger niveau.

Recensie Space Jam A New Legacy

Een malafide kunstmatige intelligentie ontvoert de zoon van de beroemde basketballer LeBron James, die vervolgens moet samenwerken met Bugs Bunny om een basketbalwedstrijd te winnen. Deze kunstmatige intelligentie, gespeeld door Don Cheadle – die er een hoop plezier mee heeft – heet Al. G Rhythm. Natuurlijk is de plot complete onzin. Gepaard met het dialoog zijn de scenes ontzettend onzinnig. De film is op zijn minst wanneer het probeert het verhaal te ontwikkelen.

Dit is misschien een tweezijdige kritiek, omdat het gebrek aan plot mijn grootste probleem met de eerste Space Jam was, maar de film heeft de nodige informatie niet op een interessante manier kunnen verpakken. Je moet door deze trage scenes zitten om de vermakende scenes te waarderen. Want de kleurrijke en lichte toon is verassend goed te genieten in deze film!

Wel is Space Jam: A New Legacy eigenlijk Ready Player One met basketbal. Niet geheel verassend dat beide films van Warner Bros zijn. Het zijn gigantische commercials die naar alle karakters van de studio verwijzen. In het publiek van het spel vind je namelijk King Kong, Superman, Pennywise the Clown, Harry Potter en mede-tovenaars, Batman, Iron Giant, Neo uit de Matrix, Wonder Woman, Rick & Morty, en zo kan het lijstje nog wel even doorgaan.

Recensie Space Jam A New Legacy

De film Space Jam: A New Legacy is in geen geval ook daadwerkelijk goed te noemen. Maar ik was ontzettend verrast hoe vermakelijk hij was. Het neemt zichzelf niet al te serieus, het is kleurrijk en visueel prettig om te zien. Je moet er natuurlijk wel in de stemming voor zijn! Maar als ik een ouder geweest zou zijn, zou ik dit een gepaste film vinden om met mijn kind te kijken. Want buiten de humor en de toon neemt de film de boodschap op dat kinderen moeten zijn wie ze willen zijn, en doen wat ze willen doen. Ik vind dat een hele goede en gezonde boodschap om in een kinderfilm te stoppen!

Door dit alles, en een hilarisch grapje dat te maken heeft met Michael Jordan, de ster van de eerste film, kan ik de film genereus de volgende score geven:

★★1/2☆☆