Recensie Spencer | Princess Diana komt weer even tot leven!

Scenarist: Steven Knight
Cast: Kristen Stewart, Jack Farthing, Timothy Spall, Sean Harris, Sally Hawkins
Genre: Biografisch drama
Speelduur: 116 minuten
Releasedatum: 11 november 2021

Spencer recensie

Op 1 juli dit jaar onthulden Prins William en Prins Harry een standbeeld van hun moeder Princess Diana in de tuinen van Kensington Palace ter ere van wat haar 60ste verjaardag zou zijn geweest. Ze vertelden daarbij dat ze hopen dat het voor altijd symbool zal blijven staan voor haar leven en nalatenschap en ze bedankten iedereen wereldwijd die herinneringen aan haar levend houden.

Over Diana, Princess of Wales zijn door de jaren heen meerdere documentaires en films gemaakt en zo leeft ze tot op de dag van vandaag nog voort in de harten van velen mensen wereldwijd. Het is mede daarom ongelooflijk moeilijk om een film te maken over een van de beroemdste iconen ter wereld. Regisseur Pablo Larrain durfde deze uitdaging aan te gaan samen met actrice Kristen Stewart en andere uitstekend gecaste acteurs. Hij heeft in het verleden al bewezen talent te hebben voor het maken van biografieën want het leverde Natalie Portman een Oscarnominatie op voor haar rol als Jackie Kennedy in de film Jackie.

De film Spencer geeft een inkijkje in het leven van Diana gedurende drie dagen tijdens de Kerst in 1991 waar Diana zich moet mengen in de festiviteiten van de Britse Koninklijke familie. In dit korte tijdsbestek kom je als kijker veel te weten over hoe Diana zich voelde tijdens dit verplichte bezoek tijdens de Kerstdagen. Het is voor de kijker overigens wél belangrijk om te weten dat deze film grotendeels fictie is maar wel geïnspireerd is op het leven van Princess Diana. Je ziet dus momenten in de film die voort zijn gekomen uit de fantasie van de regisseur maar er komen ook wel degelijk op waarheid gebaseerde feiten in voor.

De film begint op Sandringham House, het privé landgoed van Queen Elizabeth II waar de Royal Family zich terug kan trekken voor privéaangelegenheden. Je ziet het leger arriveren en de boel inspecteren en leden van de hofhouding die alles tot in de puntjes moeten regelen om de Kerstdagen vlekkeloos te laten verlopen. Als de eerste gasten op het landgoed arriveren zie je Diana in haar Porsche, zonder beveiliging door het Engelse landschap rijden op zoek naar Sandringham House. Ze is verdwaald en vraagt verbaasde omstanders de weg maar ze heeft totaal geen haast om op tijd te arriveren. Ze vindt het belangrijker een oude jas van haar vader van een vogelverschrikker af te halen terwijl elders de Royal Family op haar wacht. Dit zet alvast de toon voor het begin van de film.

Spencer recensie

Diana arriveert na Queen Elizabeth II op het landgoed wat voor irritaties zorgt bij Major Alistair Gregory (gespeeld door Timothy Spall). Hij moet zorgen dat de pers op afstand wordt gehouden en alles tijdens de Kerstdagen in goede orde verloopt. Dit betekent dat hij Diana continue in de gaten zal houden en haar weinig bewegingsvrijheid gunt. Dat Diana wars is van de tradities en de tot op de minuut geregisseerde Kerstdagen levert een continue strijd op wat mooi is om naar te kijken. Je weet vaak niet hoe Diana zal reageren het moment dat ze een ruimte binnen loopt.

Diana probeert er alles aan te doen om niet gek te worden en haar tijd uit te zitten met de Royal Family. Dit vergt ongelooflijk veel van haar omdat ze met haar eetstoornis kampt en erg emotioneel en gevoelig is voor alles wat er om haar heen gebeurt. Ook draagt ze de ballast met zich mee dat ze weet van de affaire tussen haar man Charles en Camilla Parker Bowles, wat het einde van haar huwelijk betekent.

Gelukkig vindt ze wel veel liefde in de momenten met William en Harry waar ze gewoon zichzelf kan zijn. Maar ook door Maggie, haar royal dresser en vriendin (gespeeld door Sally Hawkins) en Darren McGrady, de royal chef wordt Diana meerdere keren lieflijk toegesproken. Die contacten geven haar kleine momenten van vreugde en kracht in een verstikkende omgeving waarin ze zich opgesloten voelt en eigenlijk gewoonweg uit wil breken.

Hoe Diana uiteindelijk de Kerstdagen door is gekomen mag je als kijker zelf gaan ervaren. Wat ik wel mee wil geven is dat Kristen Stewart een voortreffelijke acteerprestatie neer heeft gezet. Haar looks, het perfecte accent, de mimiek, de outfits en de verschillende emoties gedurende de film tillen het verhaal naar een erg hoog niveau. Het is ongelooflijk knap hoe Stewart zichzelf heeft getransformeerd tot Princess Diana. Het is dan ook meer dan terecht dat ze lovende kritieken ontvangt en haar naam ook al in de wandelgangen wordt genoemd voor een eventuele Oscarnominatie in 2022.

Wie altijd al geïnteresseerd is geweest in het leven van Princess Diana kan zijn hart ophalen met de film Spencer. Wetende dat het voornamelijk fictief is maakt de film niet minder goed want de performance van Kristen Stewart tovert Princess Diana weer even tot leven en dat is ontzettend mooi om naar te kijken.

★★★★☆

Marlijn