Recensie | Tenet (Joël Mulder)

The Dark Knight-trilogie, Interstellar en Dunkirk: De Brits-Amerikaanse regisseur Christopher Nolan heeft het in de afgelopen jaren voor elkaar gekregen om een van de grootste regisseurs van deze tijd te worden. De blockbuster thriller Inception wordt inmiddels gezien als een van de beste films ooit gemaakt. Op IMDb (Internet Movie Database) staat deze film inmiddels op nummer 13 van de 250 best beoordeelde films aller tijden. Nolan staat bekend om zijn doordachte verhalen, indrukwekkende visuele spektakels, en zijn manipulaties van tijd. Vorig jaar was zijn nieuwste werk genaamd Tenet een van de weinige bioscoopreleases van dat jaar. Hoe verhoudt Tenet zich tot de rest van Nolan’s oeuvre?

Titel: Tenet
Regisseur: Christopher Nolan
Cast: John David WashingtonRobert PattinsonElizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Michael Caine
Scenario: Christopher Nolan
Genre: Action | Sci-Fi | Thriller
Speelduur: 150 minuten
Releasedatum: 6 september 2020

Tenet is een science-fiction/spionage-film waarin een man de taak krijgt om, met slechts één woord als hulpmiddel (Tenet), de wereld te behoeden van complete vernietiging. Aangezien complexheid en originaliteit van het verhaal onlosmakelijk verbonden zijn aan Nolan’s vakmanschap, zal er niet meer dan dit over het verhaal/plot verklapt worden. Het is echter bijzonder ingewikkeld een film te recenseren zonder iets weg te geven van wat de film te bieden heeft, dus bij dezen een lichte waarschuwing.

In Memento, Inception en Interstellar introduceerde Nolan unieke concepten. In Memento was het de non-lineaire verhaalvertelling, in Inception was het de manier waarop de wetten van de natuur gelden in de droomwereld, en in Interstellar was het de werking van tijd op onontdekte planeten, om maar even een spoiler-vrije illustratie van Nolan’s creativiteit geven. In Tenet wordt er nogmaals een concept geïntroduceerd waarmee tijd gemanipuleerd wordt. De protagonist van het verhaal komt in aanmerking met het zogeheten inversion, een manier waarop de entropie van een object omgedraaid kan worden en dus achterstevoren in de tijd lijkt te gaan. Dit klinkt ingewikkeld, en dat is het ook. En daarmee komen we aan bij een belangrijk punt in het bespreken van Nolan films: de complexiteit.

Recensie | Tenet (Joël Mulder) 1

Het concept in Tenet is vrij ingewikkeld en uitleg is, in vergelijking met Nolan’s andere films, best schaars. Voor grote fans van Nolan is dit alleen maar positief. Zij stellen zich in op een goede dosis complexiteit en zitten maar wat graag puzzelend achter het witte doek. Ook zullen fans van Nolan zich niet schuwen om de film meerdere malen te kijken om bij elke voorstelling nieuwe elementen te kunnen ontdekken. Voor de mensen die iets minder bekend zijn met het werk van de regisseur en met een ontspannen houding de film aanzetten, is de snelheid van de film allicht verwarrend en mogelijk storend. Ter vergelijkingsmateriaal: In de bioscoophit Inception kreeg het emotionele aspect van het verhaal veel meer aandacht en was het totaalplaatje in grote lijnen duidelijk aan het eind van de film. Daarnaast had de kijker houvast aan het personage Ariadne (gespeeld door Elliot Page), voor wie, net als de kijker, het hele concept nieuw was. Alles werd aan haar, en dus de kijker, uitgelegd en ze stelde ook veel vragen. Het resultaat was een film die ingewikkeld in elkaar stak, maar wel voldoening gaf na het kijken, ook al was niet alles helemaal duidelijk. Bij Tenet is de complexiteit ten koste gegaan van het emotionele aspect en van een begrijpelijk totaalplaatje. Het concept neemt op zichzelf de voorrang, ook ten opzichte van het verhaal. In Inception en Interstellar zijn de concepten een middel tot het behalen van een doel of missie, in Tenet is het concept zelf de hoofdrolspeler.

Waar het verhaal van Inception een op zichzelf staand geheel vormt, is veel van het verhaal van Tenet onuitgesproken of verstopt. Dit is wederom interessant om uit te pluizen voor Nolan-fans, maar het kan anderen het gevoel geven dat ze het een en ander gemist hebben.

Nu kan het misschien lijken alsof alleen fans van Christopher Nolan deze film kunnen waarderen. Dat is niet het geval. Het is alleen goed om te noemen dat deze film minder vermakelijk zou kunnen zijn voor degenen die een avondje ontspannen film willen kijken.

Recensie | Tenet (Joël Mulder) 2

Het oog wil natuurlijk ook wat, en Nolan staat ook bekend om zijn indrukwekkende visuele effecten. Tenet is daarin geen uitzondering. De kijker zal continue zien dat dit echt een moderne film is, met visuele effecten en cinematografie om je vingers bij af te likken. Als kers op de taart bevat de film ook nog eens fantastische muziek (niet van Hans Zimmer, voor de verandering), die de spanning extra opvoert. Daarnaast zijn de trailers voor Nolan films zodanig gemonteerd, dat er zoveel mogelijk een verrassing blijft. De trailers voor Tenet geven gelukkig alleen beelden van de eerste helft weer, waardoor de tweede helft veel verrassingen te bieden heeft. Tel daar het charismatische acteerwerk van Robert Pattinson bij op, en je hebt een snelle, ingewikkelde thriller die het waard is om je tanden in te zetten.

Wereldbouw: ★☆☆☆☆

Karakters: ★★☆☆☆

Verhaal: ★★★★☆