Recensie | The Craft: Legacy (Jip Strijbos)

The Craft is een eigenzinnige, pulpy cult classic uit 1996. The Craft: Legacy mist echter de magie van het origineel en lijkt vooral mee te willen liften op de naam. Het mist de persoonlijkheid en eigen smoel die The Craft wel had, en dit resulteert in een teleurstelling voor fans van het origineel die 25 jaar hebben moeten wachten op dit vervolg. The Craft: Legacy weet niet te betoveren. Lees hieronder de recensie van de film The Craft Legacy door Jip Strijbos.

Titel: The Craft: Legacy
Regisseur: Zoe Lister-Jones
Scenario: Zoe Lister-Jones, Peter Filardi
Cast: Cailee Spaeny, David Duchovny, Michelle Monaghan, Zoey Luna
Speelduur: 97 minuten
Genre: Fantasy/Thriller

Recensie The Craft Legacy

Hierboven heb ik The Craft: Legacy een vervolg genoemd, maar het is eigenlijk meer een soort reboot van het origineel. Het origineel zit nog in mijn geheugen gegriefd vanwege de stijl en sfeer die van de film afdroop. Heerlijk 90’s, heerlijk over-the-top en gewoonweg boordevol persoonlijkheid. Het verhaal van Legacy lijkt op velen vlakken enorm veel op haar voorganger, maar is jammer genoeg op al deze vlakken minderwaardig tot The Craft. De vergelijking tussen de twee is snel gemaakt, omdat Legacy volhardend het origineel lijkt te willen imiteren. Legacy gaat over Lily, die met haar moeder verhuisd naar een andere stad. Haar moeder, Helen (Michelle Monaghan), gaat samen wonen met haar vriend Adam (David Duchovny) en zijn drie zoons. Dit loopt niet helemaal lekker en ook op de High School waar Lily terecht komt gaat het niet vlekkeloos. Ze leert op deze school 3 andere ‘outcasts’ kennen, wie Lily al snel introduceren tot de wereld van de heksen-magie.

The Craft Legacy (1)

Een belangrijk element dat het origineel zo’n cult status heeft gebracht, zijn de persoonlijkheden van de 4 ‘heksen’. Ze waren alle 4 bijzonder goed uitgediept en hadden elk hun eigen beweegredenen om de wereld van de magie te verkennen. Dit was het hart van de film en het beste aspect ervan. In Legacy krijgt geen enkel van de vriendinnen een persoonlijkheid of backstory. Lily is de enige uit de groep die we ook echt leren kennen. De drie vriendinnen zijn oprecht inwisselbaar en brengen niets unieks. Dit is eeuwig zonde, omdat hier juist de kracht zou moeten liggen in een film als deze. Het wordt niet uitgelegd waarom de vriendinnen hun tenen dompelen in de wonderlijke wereld van de magie. En waar voor mij het bestaan van magie zou leiden tot ongeloof en extase, lijkt het bij de vriendinnengroep de normaalste zaak van de wereld. Hierdoor mist ook het plezier en de speelsheid in de film die het origineel wel had. Hier moeten we het afdoen met een korte montage waar we wat experimenten met de krachten zien, en that’s it. Kom op jongens, het is magie!

De toon van de film is ook overal en nergens. Het ene moment kijk je naar een ‘high school soap’ en het andere moment bevind je je ineens in een horrorfilm. Deze momenten volgen elkaar direct op en daardoor voelt het geheel erg onsamenhangend. Alsof de regisseur niet heeft kunnen kiezen. Zonder al teveel te verklappen, slaat deze toon volledig om in het laatste deel van de film. Het gaat van 0 tot 100 in, letterlijk, één enkele scène. Het einde voelt, door deze plotse omschakeling, een beetje onverdiend en vooral heel erg raar. Ook probeert Legacy op een licht tenenkrommende manier het geheel relevant te maken voor 2021 door het hele onderwerp van ‘woke’ zijn in de film te proppen. Zonder het te verklappen voelt deze poging extreem geforceerd aan en verliest daardoor haar kracht door de uitwerking ervan.

The Craft Legacy (2)

Al met al is The Craft: Legacy de 25 jaar wachten zeker niet waard. Als je, net als ik, dacht dat het origineel geen vervolg nodig had, dan had je gelijk. De film heeft enkele interessante zij-verhalen, waar het vervolgens niets mee doet. Daarnaast mogen de CGI-effecten ook wel wat magie gebruiken, want deze lijken wel nog uit 1996 te komen. Laat de naam je niet overhalen, geen spreuk of betovering zal van The Craft: Legacy een goede film maken.

★1/2☆☆☆

Jip Strijbos