Recensie The Eyes of Tammy Faye | Uitmuntende acteerprestaties

Is er ook maar iets wat actrice Jessica Chastain aanraakt dat niet in goud veranderd? Met twee Oscarnominaties op zak voor The Help (2012) en Zero Dark Thirty  (2013) is het heel goed mogelijk dat ze een derde nominatie in de wacht zal slepen voor haar nieuwste film The Eyes of Tammy Faye. Lees hieronder de recensie.

Titel: The Eyes of Tammy Faye
Regisseur: Michael Showalter
Scenarist: Abe Sylvia
Cast: Jessica Chastain, Andrew Garfield, Cherry Jones, Vincent D’Onofrio, Sam Jaeger, Gabriel Olds, Mark Wystrach, Chandler Head, Fredric Lehne
Genre: Biopic
Speelduur: 126 minuten
Release: 3 februari 2022 in de Nederlandse bioscoop

The Eyes of Tammy Faye recensie

Het verhaal gaat over de opmerkelijke opkomst en val van televangelist Tammy Faye. In de jaren 70 en 80 stonden Tammy Faye en haar man Jim Bakker centraal in de opkomst van televisieprediking in de Verenigde Staten. Ze begonnen als twee jonge predikers die Amerika doorkruisten om het geloof te verkondigen. Jim predikte en Tammy stond bekend om haar poppenspel om kinderen op een speelse manier het geloof bij te brengen.

Met de nodige strubbelingen werden ze langzaam maar zeker bekende gezichten en kregen ze uiteindelijk voet aan de grond in de wereld van televisieprediking. Ze creëerden samen ’s werelds grootste religieuze televisiestation, eigen christelijke themapark en stonden bekend om hun boodschap voor liefde, acceptatie en welvaart voor iedereen.

Tammy Faye stond ook bekend om haar legendarische make-up en grote wimpers, haar uitbundige gezang en haar wil om iedereen uit alle rangen en standen van het leven te omarmen. Dit werd overigens in die jaren niet door alle predikers omarmt en dat kon soms voor de nodige conflictsituaties zorgen.

The Eyes of Tammy Faye

De film begint in de jeugd van een jonge Tammy Faye die maar al te graag naar de kerk wilde gaan maar nooit mocht. Dit omdat ze de dochter was van een gescheiden moeder die alleen mooi weer mocht spelen in de kerk met haar nieuwe gezin. Als ze dan toch de kerk binnen glipt is ze verkocht en gelooft ze dat ze door God is uitgekozen om zijn woord te verspreiden.

Als ze dan als jongvolwassen vrouw Jim Bakker ontmoet lijken de twee een “match made in heaven”. Ze verlaten de universiteit omdat het niet is toegestaan onderling een relatie aan te gaan en besluiten op een andere manier het geloof te verkondigen.

Bij een introductie in de wereld van televisieprediking zien ze dat er veel macht, rijkdom en mogelijkheden zijn om zieltjes te winnen. Als meisje uit een arm gezin was het voor Tammy Faye ongelooflijk om zulke rijkdom te kunnen aanschouwen. Dat smaakte naar meer bij zowel Tammy als Jim en zo geschiedde. Ze werden succesvol en de kerk zorgde voor hun onderkomen, kleding en alles wat hun hart begeerde. Dat ontvingen ze omdat ze Gods woord gebruikten om het beste in de mens naar boven te halen.

Ondertussen hadden Tammy en Jim een jong gezin gesticht en werden langzaam de eerste scheurtjes zichtbaar. Niet alleen binnen hun huwelijk maar ook over hun verschillende opvattingen. “Wie hoog klimt kan laag vallen” is uiteindelijk van toepassing op het leven van Jim Bakker en Tammy Faye. Zonder te veel in details te treden worden ze beschuldigd van fraude en zijn er de nodige privéomstandigheden die een bom onder hun huwelijk dreigen te leggen. Kunnen Tammy Faye en Jim deze problemen door middel van hun geloof overwinnen? Of zijn de gevolgen niet meer te overzien?

The Eyes of Tammy Faye

In het jaar 2000 is er al een documentaire gemaakt over dit opmerkelijke levensverhaal. Na het zien van deze veelgeprezen documentaire besloot actrice Jessica Chastain de rechten te kopen en wat volgt is een jarenlange karakterstudie om de personages zo goed mogelijk te kunnen spelen in een verfilming. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen voor zowel Chastain als acteur Andrew Garfield (die Jim Bakker speelt), want ze hebben allebei een uitmuntende acteerprestatie neergezet. Ze moesten urenlang in de prothetische make-up zitten om te transformeren in het evangelische powerkoppel. Dit is zowel qua acteerwerk en hun uiterlijk ontzettend goed gelukt en ook de zangstem van Jessica Chastain zal je versteld doen staan.

Ben je nieuwsgierig naar het levensverhaal van Tammy Faye én wil je tegelijkertijd genieten van erg goed acteerwerk? Dan raad ik je zeker aan om The Eyes of Tammy Faye te gaan bekijken. You won’t regret it!

★★★★☆

Marlijn