Recensie | The Great seizoen 1 (Joël Mulder)

The Great is een soort The Crown, maar dan met meer humor en minder op waarheid gebaseerd. De in 2020 verschenen serie is sinds kort op Starzplay te zien. Is het eerste seizoen de moeite waard? Lees hier de recensie van Joël Mulder!

Titel: The Great
Regisseur: Geeta Patel, Colin Bucksey, Ben Chessell e.a
Cast: Elle Fanning, Phoebe Fox, Nicholas Hoult, Charity Wakefield, Sacha Dhawan, Gwilym Lee
Genre: Drama, Komedie
Speelduur: 10 afleveringen van 45-55 minuten
Releasedatum: 15-05-2020 (Hulu)

The Great recensie

The Great neemt als basis het verhaal hoe de titulaire Catherine the Great middels een staatsgreep regerend keizerin werd. In tegenstelling tot series als The Crown, die probeert zo waarheidsgetrouw mogelijk te zijn, is The Great daar veel losser in. In de subtitel staat dan ook “an occasionally true story”. Het verhaal is redelijk simpel: Catherine is uitgehuwelijkt aan de keizer van Rusland, Peter III. Haar romantische beeld van het huwelijk en haar toekomstige relatie met de keizer wordt al snel verpletterd wanneer ze ontdekt dat Peter een arrogante en manipulatieve klootzak is en haar alleen nodig heeft om een nieuwe erfgenaam te baren. Met de hulp van haar bediende besluit ze een staatsgreep voor te bereiden.

De opzet van Catherine’s plan is op een interessante manier uitgewerkt. Graaf Orlo begeleidt haar in de stappen die ze moet zetten en hoe ze bepaalde groepen aan het hof aan haar zijde kan scharen. Dit gaat goed gepaard met een uitvoerige illustratie van het leven aan het hof. In vrijwel iedere aflevering komt naar voren wat er zoal op het hof gebeurt. En op het hof gebeurt eigenlijk alles wat de keizer wil en niks meer. Door zijn status als staatshoofd en licht ontvlambare temperament gaat iedereen mee in zijn consistente zuipen, het kapot gooien van servies, het respectloze gedrag jegens de dames van het hof en het doden van iedereen die ook maar een beetje tegenspraak durft te uiten. En dit alles uit angst om niet zelf ook een mes in de rug te ontvangen. De rol van Peter is op een heerlijk hatelijke manier vertolkt door Nicholas Hoult, die erin slaagt om menig kijker te ergeren met zijn destructieve gedrag. En dit is juist een goed element. Door Peter uitbundig af te schilderen als een volgroeide slechterik, wordt het plan van Catherine steeds aantrekkelijker om te volgen en voor te duimen.

The Great recensie

Hier zit wel een keerzijde aan. Het tempo van de serie wordt naar beneden gehaald door het feit dat de staatsgreep moeilijk van de grond komt en het per aflevering te weinig aan bod komt. En het verafschuwende gedrag van de keizer maakt de serie niet vermakelijk om te blijven kijken. Ook is er genoeg drama in het leven aan het hof, wat de serie de sfeer geeft van een sitcom. En dat heeft weer de potentie om het toffe verhaal van de staatsgreep voor de kijker af te zwakken. Er zit overigens genoeg gevloek en getier in iedere aflevering. Daarnaast is er sprake van een overdosis aan de woorden “huzzah”, “marvelous”, en “indeed”. Dit wordt na de eerste aflevering al redelijk repetitief. Ik moet hierbij wel zeggen dat er dialogen zijn waarin het wel goed tot zijn recht komt. De banaliteit en het hoffelijk taalgebruik is een verfrissende combinatie die ik persoonlijk alleen terug kan vinden in een film als The Favourite.

The Great is, alles overwegende, een serie die een originele opzet heeft, deze op een verfrissende manier uitwerkt, maar af en toe vervalt in een overdosis aan drama en stopwoordjes. Het feit dat het lastig te zeggen is bij wie deze serie het meest in de smaak zou vallen, laat ook wel weer zien dat de bedenker van de serie, Tony McNamara, iets zeer origineels heeft weten neer te zetten.

​★★½☆☆

Joël Mulder

The Great kijken