Recensie The Legend of Vox Machina | Volwaardige fantasie animatieserie op Amazon

Dungeons and Dragons wordt steeds meer mainstream. Een statement dat een aantal jaren geleden met een lach zou worden weggewuifd. Een grote speler in het landschap van deze ‘pen and paper RPG’ is het team van Critical Role. Een groep voice actors die hun speelsessies opnemen, op Youtube plaatsen, en daarmee miljoenen kijkers per aflevering trekken. The Legend of Vox Machina is de cumulatie van deze populariteit; een volwaardige animatieserie op Amazon. The Legend of Vox Machina volgt de perikelen en escapades van zeven avonturiers in de wereld van Exandria. De serie biedt genoeg nostalgie en herkenning voor trouwe kijkers van Critical Role en weet nieuwe kijkers ook te grijpen. Pak je dobbelstenen en tovenaarshoed er maar bij, want deze serie is de rit helemaal waard! Lees hier de recensie van The Legend of Vox Machina.

Titel: The Legend of Vox Machina
Gecreëerd door: Matthew Mercer
(Stem)acteurs: Matthew Mercer, Laura Bailey, Taliesin Jaffe, Travis Willingham, Sam Riegel, Marisha Ray, Ashley Johnson, Liam O’Brien
Genre: Fantasy, komedie, actie
Afleveringen: 12
Releasedatum: 28 januari (eerste 3 afleveringen)

Kijk The Legend of Vox Machina online

Recensie The Legend of Vox Machina

The Legend of Vox Machina volgt de zeven avonturiers die de spelers van Critical Role al jaren spelen op hun Youtube kanaal. Fans van Dungeons and Dragons hebben nooit durven dromen dat hun spel zo groot zou worden als dat het vandaag de dag is. Het wordt steeds populairder en de passie van de fans is te voelen in de community. The Legend of Vox Machina begon in 2019 als een Kickstarter campagne en brak toen meerdere records. De Kickstarter haalde 11 miljoen op, waardoor dit passieproject voor de volle 100% in gang kon worden gezet. Hierna kwamen de uitdagingen naar voren voor deze serie. The Legend of Vox Machina is namelijk gebaseerd op de eerste campaign van Critical Role. Deze kent meer dan 100 afleveringen die allemaal zo rond de drie a vier uur duren. Toch weet de serie zowel een feest van herkenning te zijn voor de fans als een mooi instappunt voor nieuwe kijkers.

Roll for Story: 18

Zoals eerder aangegeven volgt The Legend of Vox Machina een groep van eigenaardige avonturiers en buitenbeentjes die henzelf Vox Machina noemen. Ze nemen overal waar ze kunnen klusjes aan om geld te verdienen. Tot ze in een stad aankomen en daar toch echt hun laatste goudstukken hebben verbrast aan een goede pubcrawl. Nu moéten ze wel aan de bak en pikken een gesprek op over een groot gevaar voor het rijk. Vox Machina grijpt deze kans aan om zich te presenteren aan de raad van de stad en het probleem op te lossen. Doen ze het voor roem? Dat ze gezien worden als helden? Nee joh, geld! Wat volgt zijn de eerste twee afleveringen die een geheel origineel verhaal volgen dat niet in Critical Role is voorgekomen. Dit fungeert als een goede introductie tot de verschillende personages en hun eigenschappen. Voor fans leuk om de cast in een andere situatie te zien, voor nieuwelingen een leuke kennismaking. Wat daarop volgt is de story arc van The Briarwoods. Een fan-favourite deel van het verhaal dat zich uitermate goed leent als instappunt. Er valt helaas bijna niets te zeggen over het verhaal zonder het te verklappen. Wat ik daarentegen wel kan verklappen is dat het steengoed in elkaar zit. Het tempo ligt hoog, blijft je vastpakken en er is geen één aflevering die het fantasy hart niet sneller doet kloppen. De verschillende verhaallijnen komen goed samen, de personages komen goed uit de verf en de serie kent een enorm goed einde met al een blik op de toekomst. Dit is hoe je een eerste seizoen maakt!

The Legend of Vox Machina 2

Roll for Characters: 20

De ware ster van de show zijn de personages zelf. Vanaf de eerste afleveringen komt de karaktereigenschap van ieder lid op een leuke manier naar voren. De manier waarop is niet altijd genuanceerd of verfijnd, maar met een serie als deze hoeft dat ook niet. The Legend of Vox Machina floreert in het uitvergroten van ieders karaktereigenschap en dit resulteert in meerdere leuke en ook aangrijpende momenten. De onzekere druïde Keyleth is een welkome verandering in haar doen en laten van de rest. De gigantische, maar zeer onintelligente krijger Grog zorgt voor de nodige lach op je gezicht. Fan favourite Scanlan is een hoogtepuntje en springt er echt uit met zijn onbezonnen persoonlijkheid welke meer op zoek is naar feesten dan avontuur.

Het verhaal volgt vooral de transformatie van Percy, de gunslinger van het stel. Ook zijn emotionele reis is mooi in beeld gebracht en gaat je niet in de koude kleren zitten. Daarnaast wordt er ook nog hier en daar een zijpad bewandeld. Hoogtepunten hierin zijn Keyleth, de druïde en haar lot binnen de familie, en ook de gelovige krijger Pike, wiens innerlijke zoektocht naar geloof op een andere manier strand dan je misschien denkt. Vooral het verhaal van Pike weet te overtuigen in haar boodschap en nuance en is af en toe de welkome frisse wind door de afleveringen.

The Legend of Vox Machina 4

Roll for Style: 18

Het wordt vrijwel meteen duidelijk dat The Legend of Vox Machina bedoeld is voor volwassenen. In en van de eerste shots wordt het gezicht van een personage doormidden gehakt waar niet geschroomd wordt om dit in alle (bloederige) detail in beeld te brengen. Deze volwassen sfeer vindt haar weg door de hele serie heen en is, doordat het een animatieserie is, verfrissend. Naast dat er de nodig gore en bloederigheid door de serie gestrooid is, zijn de leden van Vox Machina ook niet op hun mondje gevallen. De scheldwoorden vliegen je om de oren en soms kan dit een beetje teveel van het goede zijn. Het voelt soms alsof je kleine broertje net een scheldwoord heeft geleerd en wil laten zien hoe stoer hij is.

The Legend of Vox Machina 3

De animatie zelf is ook van de bovenste plank en komt nergens lui over (wat nog wel eens kan gebeuren in animatieseries). De animatiestudio Titmouse (bekend van o.a. Big Mouth) laat hier haar spierballen zien. De animatie is vloeiend, vol pit en heeft een boel persoonlijkheid. Vooral de vechtscènes zijn weergaloos in beeld gebracht en bezitten een choreografie waar menig serie jaloers op kan zijn.

Dan nog een laatste puntje waarin The Legend of Vox Machina vooruitstreeft, is in het portretteren van de verschillende relaties en seksualiteit van haar leden. Gelukkig wordt er geen geforceerde romantische verhaallijn in de serie gebracht, wat nog te vaak voorkomt, maar zijn het hier en daar kleine momenten die aangeven wat de seksuele geaardheid is van sommige leden. Het is goed om te zien dat de LGBTQ-gemeenschap hier wordt gerepresenteerd in het soort serie en vorm waarin dat niet vaak gebeurd.

Al met al is The Legend of Vox Machina in alle aspecten erin geslaagd om een enerverend en spannend eerste seizoen neer te zetten vol belofte voor de toekomst (er is immers nog meer dan genoeg bronmateriaal). Alles klopt aan de serie van de animatie tot het verhaal en de volwassen sfeer. Soms is de humor iets te banaal en wil het te graag een ‘volwassen’ serie zijn, en slaat daar soms de plank mis. Desalniettemin komt het overduidelijk naar voren dat dit een passieproject is geweest waar enorm veel liefde in zit. En met passieproject bedoel ik niet die verzameling bierviltjes van je oom, maar meer het niveautje Deadpool van Ryan Reynolds. Het klopt gewoonweg, en fan of niet; dit is een dikke aanrader (ook als je niet geregeld met een 20-zijdige dobbelsteen in je handen zit).

★★★★1/2

Jip Strijbos