Recensie | The LEGO Batman Movie (Erik Jansen)

Toen de trailers voor de 2014 animatiefilm The Lego Movie verschenen, dachten ik en mijn cinematen dat de film vast een hele lange speelgoedreclame zou worden. De film kwam uit, de tijden waarop de film in de plaatselijke bioscoop draaide waren voor ons ongunstig en zo interessant leek het ons toch niet. Totdat we drie weken na de release op een zondagmiddag besloten om onze tijd te doden en toch maar eens te gaan kijken. Wat hadden wij het mis! Ja, het was een hele lange speelgoedreclame, maar ontzettend fantastisch! Niet alleen waren we verbaasd over het feit dat de stop motion animatie in werkelijkheid computeranimaties waren, maar waren ook de vliegensvlugge grappen voor jong en oud bedoeld. Lees hier de recensie van The LEGO Batman Movie door Erik Jansen.

Titel: The LEGO Batman Movie
Regisseur: Chris McKay
Scenario: Seth Grahame-Smith, Chris McKenna, Erik Sommers, Jared Stern, John Whittington
Cast: Will Arnett, Zach Galifianakis, Michael Cera, Rosario Dawson, Ralph Fiennes
Speelduur: 104 minuten
Genre: Animatie, Komedie
Release: 8 februari 2017

Het leek net alsof de mensen achter de film alle mogelijke Lego dozen en thema’s tot zich hadden, deze hadden geopend en met een leuk, slim en aandoenlijk verhaal door elkaar hadden gegooid. Zoals we in de speelgoedwinkel Lego Star Wars, Lego Harry Potter, Lego Batman kunnen vinden, zagen we dat ook op grappige wijze terug in de film. Kinderen mixen speelgoed door elkaar en dat is precies wat The Lego Movie ook had gedaan. Zelfs de Lego versie van Batman kwam in de film voorbij en hij had zelfs een belangrijke bijrol. Warner Animation Group brengt ons dit jaar een tweede Lego film met The Dark Knight in de hoofdrol: The Lego Batman Movie.

Nadat Batman de Joker weet te stoppen van een nieuwe aanval op Gotham City, wordt het hartje van de clownprins van de misdaad gebroken. Batman ziet de Joker namelijk niet als zijn allergrootste vijand. Verdrietig weet de Joker te ontsnappen. Batman wordt door alle burgers geprezen voor zijn heldendaad, rapt een liedje (XD), gaat langs het weeshuis om merchandise aan de kinderen uit te delen en keert daarna terug naar zijn Batcave. De egocentrische held blijkt eigenlijk heel kinderlijk en eenzaam te zijn. Hij laat het niet blijken, maar ondanks dat hij stoer roept “Batman werkt alleen” mist hij stiekem wel vriendschap en familie. Zijn butler en surrogaatvader Alfred is de enige vriend die hij echt heeft.

De volgende dag gaat Batman als zijn ware identiteit, de miljonair Bruce Wayne, naar een gala waar de nieuwe commissaris bekend wordt gemaakt: Barbara Gorden, de dochter van de voormalige commissaris James Gorden. Bruce is betovert van verliefdheid. Het weesjongetje Dick Grayson vraagt aan de afgeleide miljonair of hij interesse heeft om hem te adopteren. Bruce let duidelijk niet op wat hij heeft goedgekeurd. Net wanneer Barbara aankondigt dat Batman onnodig is, omdat hij altijd al zijn tegenstanders laat gaan, valt de Joker binnen met alle bekende en onbekende Batman schurken.

Bruce verkleed zich direct als Batman, maar de Joker doet iets onverwachts. Aangezien hij toch niet als Batman’s grootste schurk wordt gezien, besluit hij zich samen al criminele collega’s over te geven. Wat is de Joker daadwerkelijk van plan en wat moet Batman doen met het rare knulletje Dick die hij onbewust heeft geadopteerd?

Net zoals de eerste Lego film, is The Lego Batman Movie van begin tot eind komedie goud voor jong en oud. Het verhaal weet de spot te drijven met alle eerdere Batman incarnaties, terwijl het aan de andere kant ook recht doet aan het personage dat we van de eerdere films kennen. De Joker-Batman relatie wordt ook op een grappige wijze getoond en het is daarnaast flink opletten geblazen, want de grappen volgen zich in rap tempo op.

Ook in deze Lego film worden meerdere blokkendozen buiten de DC karakters opengegooid. Je zal daarom ook schurken uit andere Warner Bros franchises voorbij zien komen. Het zijn er misschien wel een beetje veel, maar de Joker blijft de centrale badguy in het verhaal.

Al jarenlang durf ik trots te zeggen dat ik The Lego Movie qua animatie één van de beste van zijn soort vind. In vergelijking met de nieuwe film, gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de eerste uit 2014. Die was wat dat betreft meer consistent qua gebruik van de legoblokjes. Zelfs zeewater was volledig gedaan met lego en dat miste ik wel in The Lego Batman Movie. Het is ook maar een klein negatief puntje, want verder ziet het er net zo stop motion-achtig fantastisch in 3D uit. Deze bioscoopversie moet je overigens net verwarren met de straight-to-DVD Lego Batman The Movie die in de winkelschappen te vinden is.

Warner Animation Group heeft de smaak te pakken, want deze week is er ook een trailer verschenen van de volgende 3D film die in september uitkomt: The Lego Ninjago Movie. Ook wordt er hard gewerkt aan een vierde film die waarschijnlijk in 2018 zal uitkomen. Als je fan bent van de eerste Legofilm of fan bent van Batman, is The Lego Batman Movie dé block-buster die je moet zien in de bioscoop!

Daar heb ik echter wel wat over te klagen tegen de Nederlandse bioscopen. Het gebeurt namelijk veels te vaak dat goede animatiefilms op onmogelijke tijden voor volwassenen worden getoond. Het zijn dan wel kinderfilms, maar ook het oudere publiek wil soms in de avond een animaitievoorstelling pakken. Het gebeurt ook met Disneyfilms, want de enige kans om Vaiana te kunnen zien in het Engels was destijds overdags in het weekend. Met ruim drie grote en een heleboel kleine bioscopen in mijn grote stad is het ronduit belachelijk dat de enige Engelstalige versie van The Lego Batman Movie net na 18:00 te zien is. Ik kan mij voorstellen dat het op meerdere plaatsen in het land net zo zal zijn en ik weet zeker er voldoende animo is voor latere voorstellingen van animatiefilms.