Recensie | The Lone Ranger (Fabian van der Starre)

“Er komt een tijd dat goede mannen ook een masker moeten dragen.” Het masker is wat je halverwege de film wel op wilt zetten, wanneer je in slaap valt. Maar dan zonder ooggaatjes. The Lone Ranger is een pure knip- en plakwerk van Pirates of the Carribean in westernstijl. Dit komt geheel door de aanwezigheid van Johnny Depp. Kan de aanwezigheid van Armie Hammer deze film redden?

Titel: The Lone Ranger
Regisseur: Gore Verbinski
Scriptschrijver: Ted Elliott, Terry Rossio, Justin Haythe
Hoofdrollen: Armie Hammer, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, William Fichtner, Tom Wilkinson
Genre: Actie, Avontuur, Western
Speelduur: 149 min
Release: Vanaf 8 augustus in de bioscoop

Radio-hoorspel

In 1933 debuteerde The Lone Ranger als radio-hoorspel. Hier zijn wel bijna 3000 afleveringen van gemaakt! Later werd van 1949 tot 1957 in zwart-wit (en nadien in kleur) een tv-serie uitgezonden. Het radio-hoorspel was zelfs genoeg voor een spin-off, de welbekende Green Hornet waar veel later een film van werd gemaakt, met Seth Rogen als The Lone Ranger’s neef Dan als The Green Hornet.

John Reid a.k.a. The Lone Ranger

Het allereerste wat mij pakt in de film is de tijdlijn. Al aan het begin dien je goed op te letten op de skyline van San Francisco, waar je de bouw van de Golden Gate Bridge ziet. De bouw geschiedt in 1933 waar je een supermooi (maar wellicht te kort) beeld van krijgt.

Na een beetje verwarrende intro, die zich in 1933 afspeelt, word je gelukkig 50 jaar in het verleden gegooid om in het tijdperk van John Reid a.k.a. The Lone Ranger (Hammer) te belanden. De wijze Indiaan Tonto (Depp) vertelt aan een kleine jongen het onbekende verhaal over hoe politieagent en Texas Ranger Reid zich ontpopt tot een legende. Wanneer Reid (Hammer) per trein terugkeert naar zijn geboorteplaats om zijn beroep als advocaat uit te oefenen, komt hij Butch Cavendish (Fichtner) tegen. Cavendish vindt dat hij buiten de wet staat, maar daar is Reid het niet mee eens. Tonto is ook aanwezig in de trein omdat hij gearresteerd is. Simpelweg omdat hij een indiaan is. Als de trein beroofd en aangevallen wordt door de hulptroepen van Butch, ontsnapt Tonto. De twee tegenpolen Reid en Tonto worden later door het lot samengebracht en gaan vervolgens op jacht om Butch te arresteren.

Recensie The Lone Ranger

De regisseur, verrassing en (te) kleine bijrol

Gore Verbinski is bij mij pas bekend geworden sinds hij Pirates of the Carribean: The Curse of the Black Pearl regisseerde. De film heb ik talloze keren gezien. Dat was tevens mijn eerste kennismaking met Johnny Depp. Eens in de zoveel jaar werkt Verbinski, zo te zien, graag samen met Depp. In vijf van de tien films die hij geregisseerd, speelt Depp namelijk de hoofdrol. William Fichtner, ook wel bekend van zijn rol als Alex Mahone in Prison Break, was een grote verrassing. Normaliter kijk ik wel naar de lijst met castleden, maar aangezien er zoveel kritiek was op de film, besloot ik dit ritueel over te slaan. Zijn rol als Butch Cavendish speelt hij wel met volledige overtuiging. Helena Bonham Carter wordt groots afgebeeld op de poster van The Lone Ranger, echter speelt ze maar een kleine rol. Ze komt slechts twee keer in de film voorbij. Helena Bonham Carter staat dus puur voor de marketingwaarde op de poster en is toch wel een beetje misleidend.

Schuld van de critici?

Recentelijk hebben we kunnen lezen dat Jerry Bruckheimer en Johnny Depp de critici de schuld geven van het floppen van deze film. Dit is niet bepaald eerlijk, daar ze deze film toch echt zelf maken. Wellicht kwam deze kritiek voort uit het IMAX formaat, waar het namelijk niet geschikt voor is. Had de film in “normale zalen” gedraaid, had het misschien wel heel anders kunnen lopen. Tegenwoordig is bijna elke film voor IMAX formaat (in Nederland) in 3D. Er zijn (2D) films die werken op het IMAX scherm en dan zijn er films die niet werken. The Lone Ranger werkt helaas niet. Gelukkig neemt hij maar één week de zaal in beslag. Dat gezegd hebbende, werd John Carter afgekraakt en beschreven als een grote Disney flop, terwijl het verhaal (het boek A Princess of Mars, 1917) de grondlegger is van alle SciFi, zoals bijvoorbeeld Star Wars. Zelf vond ik deze helemaal geweldig.

Recensie The Lone Ranger

De verschillende plotgaten die The Lone Ranger met zich mee brengt, worden goed opgevangen door de omlijsting van de film waarin de kleine jongen, aan wie Tonto het verhaal vertelt, steeds vragen stelt. Zoals je verwacht speelt Johnny Depp exact dezelfde rol als in al zijn andere films. Hij ziet er misschien elke keer anders uit, maar zijn tekende karaktereigenschappen blijven hetzelfde. Armie Hammer speelt op geheel eigen (komische) wijze de Lone Ranger en gelukkig draait niet het hele verhaal om Depp. Jammer genoeg kan Armie het niveau van deze film niet omhoog tillen. De eindscène maakt weliswaar een mooie hommage aan de geschiedenis van de franchise met het welbekende deuntje, wat het geheel tot een vermakelijke film maakt. Helaas is 2,5 uur veel te lang en wordt het daarmee langdradig. Gelukkig zijn er toch nog wel een aantal (maar toch voorspelbare) twists wat niets maakt wat het lijkt.