Recensie The Lost City | Komisch avontuur om gedachteloos van te genieten

In The Lost City probeert een stuntelige Channing Tatum de door Sandra Bullock gespeelde schrijfster te redden van een slechterik, welke vertolkt wordt door Daniel Radcliffe. Is dit de moeite van het kijken waard? Dat lees je in de The Lost City recensie.

Titel: The Lost City
Regisseur: Aaron Nee, Adam Nee
Scenario: Dana Fox, Oren Uziel, Adam Nee
Cast: Sandra Bullock, Channing Tatum, Daniel Radcliffe, Patti Harrison, Da’Vine Joy Randolph
Speelduur: 118 minuten
Genre: Actie, avontuur
Release: 24 maart

Recensie The Lost City

Loretta (Sandra Bullock) is schrijfster van een succesvolle romantische avonturen boekenreeks. Gedeprimeerd door het overlijden van haar man vijf jaar geleden, met wie ze een avontuurlijk leven leidde, heeft ze zich thuis opgesloten, waar ze inspiratie tekort komt om het nieuwste boek uit de reeks af te sluiten. Uiteindelijk lukt het.

Maar nadat een publiciteitsshow met haar vaste cover model Alan (Channing Tatum) vanwege haar onwil uitloopt op een fiasco, wordt ze ook nog eens ontvoerd door de excentrieke miljardair Abigail Fairfax (Daniel Radcliffe). Die wil dat zij hem helpt een oud artefact te vinden, waar zij toevallig over schreef in haar vorige boek. Alan wil haar redden, mede om haar te laten zien dat hij niet de hersenloze hunk is waar hij door Loretta voor wordt aangezien. Hij zoekt hulp bij een oude kennis van hem. Door wie deze kennis gespeeld wordt, zal ik nog niet verklappen.

Cast

Het aantrekkelijkste aan de film is de charme van de acteurs. Bullock is als Loretta een somber, saai persoon dat noodgedwongen haar avontuurlijke kant weer ontdekt. Verfrissend in deze actie-avontuur-komedie is dat de hoofdrolspeelster een stuk ouder is dan de mannelijke hoofdrolspeler. Sandra en Channing schelen 16 jaar. Een fijne afwisseling van oude mannen met jonge dames die je gewoonlijk in films ziet. Hoor je dat, Bond?

Channing Tatum is prima gecast als het onnozele, naïeve cover model, al mag het niet verbazen dat Ryan Reynolds de eerste keuze voor deze rol was, denkend aan zijn rol in The Hitman’s Bodyguard en het vervolg daarop. Trouwens, cover model, is dat een volwaardig beroep? In Amerika misschien wel, Nederland is daar te klein voor.

Daniel Radcliffe mag zijn rol uit Now You See Me 2, die van verwende, excentrieke miljardairszoon nog eens over doen. Hij krijgt weinig te doen in de film, behalve zijn frustratie uiten. Geen gedenkwaardige schurk, helaas. In plaats daarvan trekt de film er een verhaal bij in de vorm van de uitgever van Loretta, Beth (Da’Vine Joy Randolph), die net als Alan probeert om de verdwenen schrijfster terug te halen. Zij kan daarbij rekenen op Oscar (Oscar Nunez), een helikopterpiloot, die als een blok voor haar valt. Deze verhaallijn zit er duidelijk in om het publiek aan het lachen te maken.

De film doet waar hij voor bedoeld is en neemt zichzelf gelukkig niet serieus. Daarin slagen regisseurs – en broers – Aaron en Adam Nee uitstekend. Het is hun eerste grote Hollywood-productie, en zal waarschijnlijk niet de laatste zijn. Een opbrengst van 190 miljoen dollar op een budget van 68 miljoen dollar is niet verkeerd, zeker voor een debuutfilm.

The Lost City Channing Tatum

Deze actie-avontuur-komedie past in het rijtje genrefilms van de afgelopen jaren: Uncharted, Jungle Cruise, Dora, The Hitman’s Bodyguard en The Hitman’s Wife’s Bodyguard. De metascore op IMDb, het gemiddelde van het aantal sterren dat de film krijgt van gevestigde filmcritici, staat precies op 6 (van de 10 sterren). Door filmsnobs verguisd, maar geliefd bij het publiek, dat gewoon wilt lachen om flauwe grappen en situaties in een absurd, simpel verhaaltje.

Tippen aan Romancing the Stone, waar de film duidelijk inspiratie vandaan heeft gehaald, kan de film niet. Daarvoor is deze film te maf. Maar als je van het genre houdt, ga hem dan zeker kijken. Loretta had een push nodig om na vijf jaar haar huis weer uit te komen en van haar leven te genieten. Na twee jaar binnen zitten kunnen sommige mensen zo’n push ook gebruiken. Misschien wel in de vorm van deze film?

Dennis Boom