Recensie The Stranger | Arthouse meets crime

Onlangs verscheen de film The Stranger op streamingdienst Netflix. Onze recensent Joël Mulder bekeek de film en had er een vrij sterke mening over. Wat hij precies erover te zeggen heeft lees je in de onderstaande The Stranger recensie.

Titel: The Stranger
Regisseur: Thomas M. Wright
Scenario: Thomas M. Wright
Cast: Joel Edgerton, Sean Harris, Jada Alberts, Steve Mouzakis, Cormac Wright
Thriller
117 minuten

Recensie The Stranger

Arthouse is een genre apart. Sommige van deze filmhuisfilms weten een groot publiek naar zich toe te trekken door de humor (Intouchables), het aansnijden van een gevoelig onderwerp (50/50), of door iets als de representatie van een bepaalde tijdsgeest (The Worst Person in the World). The Stranger combineert arthouse met crime, en het resultaat valt een beetje tussen wal en schip.

Maar eerst, wat definieert een film nu als arthouse? Volgens de Oxford Dictionary wordt er met arthouse een filmstijl die poogt artistiek en experimenteel te zijn. Films in dit genre zijn niet per definitie bedoeld om het publiek te vermaken. In de praktijk is dit te zien in de films die bewust tegen de conventies van het vak in gaan. Dat kan te maken hebben met verhaalvertelling, camerawerk, dialoog, editing, etc. Dit kan ervoor zorgen dat een dergelijke arthouse film bij vlagen kan schuren met het publiek, zowel op de positieve manier als de negatieve. En dit is een belangrijk punt. Niet alles wat schuurt, hoeft onaangenaam te zijn voor het publiek. Het kan juist een verademing zijn voor de kijker om iets volledig nieuws of tegendraads op het witte doek te zien.

The Stranger Netflix

Helaas zijn er ook films die op de minder goede manier schuren. The Stranger is zo eentje. Nu moet ik wel toegeven: dit is een redelijk persoonlijke recensie. Blijkbaar wordt deze film goed ontvangen en ergens is dat te begrijpen. De productiekwaliteit staat als een huis. De duistere setting, twee topacteurs, het scherpe spel van het onuitgesprokene in de dialoog. Het idee is goed. Alleen vroeg ik mij de hele film af: Waar willen ze met deze hele opzet naartoe?

Het verhaal is niet rechtlijnig en duidelijk verteld. Dit is te begrijpen, het is immers arthouse. Maar het verhaal zelf valt vooral in de categorie misdaad, een genre waar al vele verhalen zijn verteld (vooral in Scandinavië) en het inmiddels zaak is om met iets origineels te komen. Misdaad draait om zowel spanning als originaliteit. The Stranger biedt helaas geen van beiden. De film tikt net niet de twee uur aan, maar door het trage tempo voelt het nog veel langer dan dat.

The Stranger 2022

Ook op het gebied van arthouse slaat de film de plank mis. Daarvoor is de stijl niet tegendraads genoeg om indruk te maken en aan het denken te zetten. Het donkere, rauwe kleurpalet en alle verhaalelementen houden weer teveel vast aan het misdaadgenre, waardoor het eindresultaat te standaard voelt voor een arthouse film en niet origineel genoeg voor een misdaadfilm. Niets springt eruit, niets weet te verrassen, en niets blijft er hangen. Jammer, want de acteurs zijn van topkwaliteit (Sean Harris en Joel Edgerton).

Het zou kunnen dat deze film net wrang ligt met mijn verwachtingen. Misdaadseries zoals The Bridge, The Killing, NCIS en The Blacklist hebben mij nooit weten te overtuigen. Misschien zijn het mijn verwachtingen van een misdaadverhaal, misschien is deze specifieke arthouse-meets-crime stijl gewoon niet voor mij.

Al met al is The Stranger een gepaste film voor liefhebbers van slow-burn misdaadfilms met een vleugje arthouse, en zelfs voor hen is het nog maar de vraag hoe deze film landt. Het is in ieder geval minder geschikt voor een avondje ontspannen film kijken na een dag hard werken.

★★☆☆☆

Joël Mulder