Recensie The Wheel of Time | Visueel prachtig, maar ”klein”

The Wheel of Time is een fantasy serie gebaseerd op de gelijknamige boeken van Robert Jordan. Ikzelf heb de boeken niet gelezen, dus dit leek mij het perfecte excuus om de serie onbevooroordeeld te recenseren. Hieronder lees je mijn recensie van de serie The Wheel of Time.

Titel: The Wheel of Time
Regisseur: Uta Briesewitz, Wayne Yip, Salli Richardson, Ciaran Donnelly
Cast: Rosamund Pike, Daniel Henney, Madeleine Madden
Scenario: Juel Taylor, Tony Rettenmaier, Keenan Coogler, Terence Nance, Jesse Gordon, Celeste Ballard
Genre: Actie, avontuur, drama, fantasy
Speelduur: 54 – 61 minuten

Recensie The Wheel of Time

De serie speelt zich af in een wereld waar magie bestaat, maar waar niet iedereen toegang tot heeft. Visueel ziet de wereld er middeleeuws uit. Veelal leren we dus “gewone” plekken kennen waar een handvol magische wezens en mensen de ruimte moeten delen. En niet altijd ten goede. Moiraine, gespeeld door Rosamund Pike, beschikt zelf ook over deze magie en heeft het op haarzelf genomen om de uitverkorene te vinden en de wereld en de magie te redden. Zo ontstaat er een klassiek verhaal van een avontuurlijke reis waar mensen uit twee werelden naast elkaar bestaan. Waar een groepje op elkaar aangewezen personen met elkaar verschillende uitdagingen moeten doorstaan voor het uiteindelijke doel. De ‘Dragon reborn’, de afstammeling van de machtige magische Dragon, moet gevonden worden en de wereld zoals we hem kennen redden. Niemand weet wie de ‘Dragon reborn’ is en waar deze persoon zich moet bevinden. Een visioen gevolgd door strijd, liefde, vriendschap, dood en magie passeren allemaal de revue.

Persoonlijk vind ik alles in de serie er prachtig uitzien. De wereld die gecreëerd is voor The Wheel of Time is fenomenaal. De locaties en sets zijn prachtig en ook de mensen en magische wezens zijn erg goed gedresseerd. In combinatie met het hele kleurenpalet en camerawerk is het idee wat ze proberen te bereiken volgens mij als een soort nieuwe The Lord of the Rings. Maar dan voor een stuk jongere kijker. Naar mijn mening is het verhaal erg traag en de “spanning” die gecreëerd wordt komt niet echt tot zijn hoogtepunt. Er is niet veel nieuws wat we te zien krijgen en daardoor is dit verhaal dus eigenlijk te klein om tot grote potentie te komen.

Het verhaal vordert wel naar mate je verder in de afleveringen komt. En zoals de meeste series kan je wel er naar blijven kijken. Maar moet deze op je must watch-list? Dat denk ik niet. Het is erg duidelijk dat er veel potentie in het verhaal zit, maar om de een of andere reden komt het gewoon niet compleet tot zijn recht. Een aardige serie om rustig weg te kijken, maar voldoende gebreken om bijvoorbeeld het succes van The Lord of the Rings niet te kunnen evenaren.

★★☆☆☆

Chantal van Remmen