Recensie | The Witches (Chantal van Remmen)

The Witches, gebaseerd op het boek van Roald Dahl, is nu al voor de tweede keer verfilmd. De eerste verfilming kwam in Nederland uit in 1990. En een goede dertig jaar later krijgen we dus deze remake. Was het nodig? Niet per se, maar gezien de trend van de laatste paar jaren in de film wereld is het niet zo gek dat ook deze klassieker in een nieuw jasje wordt gestoken. Nu zal er op twee manieren naar deze film worden gekeken, er is een generatie die de eerste film al kent en dit avontuur al eens heeft meegemaakt en uiteraard is er ook een generatie dit zowel het boek als de film niet kennen en voor het eerst in deze wereld van Roahld Dahl duiken. Ik zal heel eerlijk zijn, als je vroeger toen je jong was The Witches hebt gekeken, kan je best deze versie laten gaan. Tuurlijk, je kan zien dat de film is gemaakt in de moderne tijd, maar het verhaal en de verfilming ervan is niet beter in mijn optiek. Soms is het beter om de herinnering van de spanning waarmee je vroeger naar The Witches keek te bewaren en te laten voor wat het is. Lees hieronder de recensie van The Witches door Chantal van Remmen.

Titel: The Witches
Regisseur: Robert Zemeckis
Cast: Anne Hathaway, Octavia Spencer, Stanley Tucci, Kristin Chenoweth, Jahzir Bruno, Chris Rock
Scenario: Robert Zemeckis, Kenya Barris en Guillermo del Toro
Genre: Avontuur, familie, komedie
Speelduur: 106 minuten
Releasedatum: Vanaf 25 januari op VOD via Pathé Thuis, Ziggo en KPN

Recensie The Witches

Uiteraard wil ik de rest van de lezers het avontuur van The Witches niet ontnemen en dus zal ik even in gaan op de nieuwste versie van The Witches. Deze film heeft een iets hogere leeftijdsrating dan de eerste versie, van 6 jaar naar 9 jaar. En daar ben ik het wel mee eens. Met alle moderne filmtechnieken zijn de heksen in deze film een stuk enger gemaakt. Waren het vroeger vooral oude en viezige vrouwen, is er nu een enorme rij met tanden en uitschuifbare armen bij komen kijken. Verder is het verhaal dicht bij het origineel gebleven.

Recensie The Witches

Een jongetje komt met zijn ouders terecht in een auto ongeluk en hij is de enige die het overleefd. Gelukkig kan hij bij zijn oma terecht. Na dat het jongetje in de supermarkt, klaarblijkelijk, een heks tegen het lijf loopt, besluit oma met hem even weg te gaan naar een hotel. Oma heeft namelijk zelf ook slechte herinneringen aan heksen. Wat wil nou het toeval zijn, er is een heksenconventie precies in het zelfde hotel. Dat is wanneer het grote avontuur begint. Heksen hebben een hekel aan kinderen en ze willen alle kinderen veranderen in muizen en op die manier uit de weg ruimen. Hier moet uiteraard een stokje voor worden gestoken wat er in resulteert dat alle heksen uiteindelijk hun eigen drankje toedient krijgen in de soep. De transformatie gaat niet zonder slag of stoot en de heksen schieten van hun stoel door de lucht in paarse en blauwe rook. Het deed mij een beetje denken aan die scene uit Kingsman: The Secret Service, waar alle hoofden als een soort vuurwerk exploderen.

Een klein foutje die ik naar mijn idee tegen kwam is dat de muis die het jongetje als huisdier heeft, genaamd Daisy, uiteindelijk ook blijkt een meisje te zijn. Al eerder getransformeerd door de heksen. Zij stelt zich uiteindelijk voor als Mary, maar aan het einde van de film noemt de voice-over haar toch weer Daisy. Beetje gek. Maar goed, nu doe ik moeilijk over haar naam, terwijl je er door de gehele film niet achter komt hoe het jongetje, de hoofdpersoon, heet en hoe oma heet. Ook in de aftiteling staan zij gewoon als Hero Boy en Grandma. Dat is dan wel weer een grappig feitje en ook wel iets wat vaker voorkomt. Vaak een creatieve keuze van de regisseur.

Recensie The Witches

Naast dat de moderne filmtechnieken zijn toegepast, want ik moet eerlijk zijn, de kwaliteit van hoe de muizen en ratten eruit zien vergeleken met de film in 1990 is fenomenaal. En daar kan je echt goed zien aan hoever we zijn gekomen. Maar ook hebben ze voor deze film een aantal grote filmsterren weten te strikken. De voice-over wordt gedaan door Chris Rock, een erg herkenbare stem. Ik kreeg een beetje flashbacks naar Marty in Madagascar, maar zijn stem past er goed bij. Daarnaast speelt Octavia Spencer de oma. Ik vind Octavia echt geweldig en ook deze rol zit ze super goed in. Dan wordt de hoofdheks gespeeld door Anne Hathaway, voor mij niet helemaal geloofwaardig en ik weet niet of ik deze rol zo goed bij haar vind passen.

Ter conclusie blijft het verhaal van Roahld Dahl echt geweldig en wil ik zeker zeggen dat als je het nog nooit gezien hebt, of je kinderen wilt meenemen down memory lane, je The Witches toch moet gaan kijken.

★★★☆☆

Chantal van Remmen

WINACTIE THE WITCHES