Recensie | The Wolverine (Dennis van Elten)

The Wolverine is een film die zo stevig staat als adamantium. Hugh Jackman keert terug als Wolverine in deze nieuwe Marvel kaskraker. In de film wordt Logan benaderd door een oude bekende (Yashida) die op sterven ligt. Yashida is een man die hij gered heeft tijdens het bombardement van Nagasaki. Voor Yashida reist hij af naar Japan, waar hij in een web van intriges terecht komt. Bijgestaan door zijn sidekick Yuriko (Rila Fukushima) en de lieftallige Mariko Yashida, probeert Logan te overleven zonder zijn helende gave, deze zijn hem waarschijnlijk ontnomen door Dr. Green, de arts van Yashida. Hoe roekeloos en hoe heldhaftig is Logan als hij gewoon kwetsbaar is? Het antwoord is, net zo bad ass als altijd.

Titel: The Wolverine
James Mangold
Cast:
Hugh Jackman, Tao Okamoto, Hiroyuki Sanada, Rila Fukushima, Famke Janssen, Will Yun Lee, Svetlana Khodchenkova, Haruhiko Yamanouchi, Brian Tee
126 minuten
Comic/Actie/Avontuur
Release:
Vanaf 25 juli in de bioscoop

The Wolverine begint een tijd na de gebeurtenissen in X-Men: The Last Stand. Logan kan niet over de dood van Jean Grey komen en heeft het heldenbestaan afgezworen. Hij zwerft nu door de wildernis, waar hij wordt gevonden door Yuriko. Zij geeft hem een bericht van de stervende Yashida, waarin staat dat het zijn laatste wens is om afscheid te nemen van Logan. Hiervoor reist hij af naar Tokyo, waar hij in een avontuur terechtkomt wat hem zijn hart zal kosten alsook zijn onsterfelijkheid.

De productie van The Wolverine was, net als bij X-Men Origins – Wolverine, in handen van Hugh Jackman zelf. James Mangold, bekend van films zoals Kate and Leopold (ook met Hugh Jackman) en Girl Interupted, regisseerde de film. De film is gebaseerd op een hele bekende Limited serie van Wolverine geschreven door Frank Miller. Het verschil tussen de film en de comic is dat Logan Mariko al kent. Daarnaast draait laatstgenoemde om de hulp die Wolverine verleent aan Mariko om van haar familie af te komen.

De locaties in de film zijn goed gekozen, vooral die gebuikt worden in de scènes in Japan. Deze geven een goed gevoel van echtheid van het land weer net als dat het realisme verleent aan de film. Daarnaast is er gefilmd in New South Wales voor de scènes aan het begin van de film. Het mooiste vond ik hoe ze het oude Nagasaki uit 1945 hebben nagebouwd en hetzelfde dorp ook in het heden hebben gecreëerd. De openingsscène speelt zich namelijk af in Nagasaki tijdens de bombardementen in 1945. Hier redt Logan het leven van de dan nog jonge Yashida (Haruhiko Yamanouch) waardoor hij een ereschuld heeft bij hem. Jaren later is Yashida het hoofd van de Yashida Clan en is een groot zakenman geworden.

The Wolverine

De Yashida Clan bestaat uit Shingen (Hiroyuki Sanada) en zijn dochter Mariko (Tao Okamoto) die nogal een aparte relatie hebben. Verder wordt de cast mooi afgerond met Will Yun Lee als Kenuichio Harada (Silver Samurai in de comic) en Dr Green/Viper gespeeld door Svetlana Khodchenkova. Daarnaast keert Famke Jansen terug in de rol van Jean Grey. Famke maakt de rol haar helemaal eigen en het lijkt alsof ze nooit iets anders heeft gedaan. Tevens kwamen de Japanse acteurs heel authentiek over.

The Wolverine begint gelijk met een steengoed verhaal. Het voordeel van dit deel is dat er geen backstory meer vertelt hoeft te worden zoals in X-Men Origins – Wolverine (2009), hetgeen er voor zorgt dat er een gedegen tempo in het verhaal zit. Een knipoog naar de Bond film Diamonds are Forever zorgt bij de filmfan voor herkenning en een lach. Ik heb enorm genoten van The Wolverine en de film heeft mij warm gemaakt voor X Men – Days of Future Past, welke volgend jaar uitkomt. In de post-credits scène wordt daar al een brug naar geslagen….Dus blijf vooral zitten!

Dennis van Elten