Recensie | Trippel Trappel Dierensinterklaas (Immy Verdonschot)

Hoewel animatiefilms nooit uit het filmbeeld weggebleven zijn, is er toch een gat gevallen in de Nederlandse animatie industrie. Korte films waren er genoeg, maar de vorige lange animatiefilm was de Olie B. Bommel-film Als je begrijpt wat ik bedoel uit 1983. Dit jaar is daar verandering in gekomen. Niet alleen met het op de boeken gebaseerde Pim & Pom: Het grote avontuur, maar zeker ook met het originele verhaal van Trippel Trappel Dierensinterklaas.

Titel: Trippel Trappel Dierensinterklaas
Regisseur: Paco Vink en Albert ‘t Hooft
Scenario: Michiel Snijders en Arnoud Rijken
Cast: Hans Somers, Reinder van der Naalt, Bartho Braat, Georgina Verbaan, Kasper van Kooten
Speelduur: 65 minuten
Genre: Jeugd, sinterklaas, animatie
Release: 8 oktober 2014

Fretje, huisdier en stoere fret, wil dolgraag een racewagen. Wanneer hij over Sinterklaas hoort, vindt hij dat dieren ook cadeautjes moeten krijgen op pakjesavond. Onder zijn leiding gaat hij met Takkie, de slimme wandelende tak, en Kari, het verlegen kanariepietje, op weg om op tijd hun verlanglijstje te kunnen geven aan de Sint. Voor deze kleine beestjes belooft het een spannende tocht vol gevaren te worden.

Techniek

Al jaren lang vallen Nederlandse korte films in de prijzen, terwijl een lange film was niet geprobeerd. Tegenwoordig komen de meeste uit Amerika. Van computergeanimeerde Disney’s tot 3D-Pixarfilms. Deze producties blijven een genot, maar het fijne aan Trippel Trappel is dat weer even wordt teruggegrepen op die goede oude tijd. Met echte schetslijnen, weliswaar op de computer getekend, zie je alle tekenlijnen. Je kunt daarbij terugdenken aan de periode van het Jungle Book, toen je nog echt de tekeningen in een animatiefilm kon zien. Dat maakt deze film niet alleen mooi om te zien, maar ook enigszins nostalgisch. Daarnaast is gebruik gemaakt van felle kleuren, wat zorgt voor prachtige en vrolijke beelden.

Pieten

De afgelopen jaren komen de pieten natuurlijk meer en meer in het nieuws. In deze film merk je er gelukkig niets van. De pieten heten gewoon ‘Pieten’ – van Fabriekpiet tot Swatpieten – en hebben een kleurtje, net als gewone Spanjaarden. Hiermee wordt niet afgevallen van de traditie, maar wordt deze juist in stand gehouden. Al is het in licht aangepaste vorm. In hun pakjes met hoofdtooien, veren en het gebruik van felle kleuren in hun kleding, zal je niet eens bij de opgelaaide discussie stil hoeven staan. Net als de wind door de bomen waait, zo waait die discussie gelukkig voorbij aan deze familiefilm.

tt-seq11-02

Het Disney-element

Voor de Disneykenners zullen er wellicht sommige belletjes gaan rinkelen. Zo lijkt de kat uit Trippel Trappel wel wat op de kat uit De Aristokatten, al is ze hier wat zwaarder aangezet. De honden hebben wel wat weg van die uit Oliver & Co en ook kun je lichte knipogen vinden naar Belle en het Beest en Aladdin. Tevens zit de film vol oer-Hollandse kenmerken, zoals het straatbeeld, de winterse taferelen en natuurlijk al het Sinterklaassnoepgoed. Hierdoor wordt je eraan herinnerd dat het toch echt een Nederlandse productie is.

Dierenparadijs

Het heerlijke aan Trippel Trappel is dat dieren weer een stem krijgen. Niet alleen dat, maar ieder dier heeft echt een eigen personage met karaktertrekjes. Zo werkt het enthousiasme van Fretje aanstekelijk, de kennis van Takkie verhelderend en de verlegenheid van Kari hartroerend. Maar er zitten natuurlijk nog veel meer personages in: Zo zal je bijna omvallen van het lachen door de balsheid van Rat en de stoïcijnsheid van Knijn. En dat is eigenlijk het geval bij ieder dier in deze film. De ene keer lach je door iets wat ze zeggen en een andere keer gewoon om hoe vermakelijk ze eruit zien en getekend zijn.

tt-seq28-01

Zing mee!

Liedjes: Geen kinderfilm kan zonder. Ook in deze dierenanimatie zijn ze dit niet vergeten. Hoewel de teksten van de liedjes nogal simpel lijken, kun je niet ontkennen dat ieder kind dit binnen no time uit zijn hoofd heeft geleerd en het vrolijk mee zal kunnen zingen. Daarnaast zorgt het voor een korte onderbreking in een anders misschien toch wel lang verhaal, vooral voor de allerkleinsten. De volwassene kijker zal het in dit geval even uit moeten zitten. Maar de liedjes duren niet al te lang en zijn dus zo voorbij. Daar staat tegenover dat de vele grappen, waarvan er veel vooral door tieners en volwassenen begrepen zullen worden, dit helemaal goed maken.

Trippel Trappel Dierensinterklaas stond al jaren op mijn watchlist. Een paar jaar geleden mocht ik de producenten interviewen voor een filmfestival, waar al werd benoemd dat ze bezig waren met het project. Sindsdien ben ik ervan op de hoogte gebleven en liepen mijn verwachtingen op. Gelukkig wisten zowel regisseurs als producenten dit waar te maken. Kan de film zich meten met de Amerikaanse animaties? Nee, dat niet. Maar Trippel Trappel is een heerlijke familiefilm met een leuk verhaal, dat je ieder jaar opnieuw kunt kijken. Wat mede te danken is aan de vermakelijke personages en een geweldig gevoel voor humor.

Immy