Recensie | Turbo (Fabian van der Starre)

“Cars met slakken?” Madagascar, Kung Fu Panda, Shrek, The Croods. Dreamworks heeft nog veel meer animatiefilms op zijn naam staan. Turbo lijkt het antwoord op Pixar’s Cars, maar pakt dit wel goed uit?

Titel: Turbo
Regisseur: David Soren
Scriptschrijvers: Darren Lemke, Robert D. Siegel, David Soren
Cast: Samuel L. Jackson, Ken Jeong, Ryan Reynolds, Michael Peña, Maya Rudolph, Paul Giamatti, Bill Hader, Snoop Dogg, Ben Schwartz, Richard Jenkins, Michelle Rodriguez, Mike Bell
Speelduur: 96 minuten
Genre: Animatie

Slak Theo droomt ervan om mee te doen aan het racetoernooi van de Indy 500, maar als slome slak werkend op een tomaten plantage gaat dat niet zo makkelijk. Op een dag dwaalt hij van zijn woning af en krijgt op miraculeuze wijze de mogelijkheid om supersnel te bewegen. Vanaf dat moment zet hij zijn zinnen op het meedoen aan de Indy 500.

Gave 3D-effecten

Regisseur David Soren is vooral bekend van zijn werk aan de Madagascar tv-specials. Met Turbo zet hij een leuk verhaal neer met vele gave 3D-effecten. Hoe Soren de 3D-effecten heeft gebruikt is toch wel het hoogtepunt van de film. Deze effecten worden ingezet om de point of view van een slak, vogel en mens op een erg goede manier wee te geven. Als je tevens goed oplet, zie je dat Soren een cameo van één van de Madagascar apen in Turbo heeft verwerkt. Met een speelduur van 96 minuten heeft de film meer dan genoeg tijd om het verhaal uit de doeken te doen.

Slakkencast

Ryan Reynolds speelt de supersnelle slak Turbo wie van racen droomt. Dit is de 2e film waar hij zijn stem aan leent. Eerder sprak Reynolds Guy in van The Croods. Reynolds spreekt de stem van de zelfverzekerde slak leuk in, hetgeen wederom doet denken aan Cars’ Lightning McQueen.

Paul Giamatti, die volgend jaar te zien is als Rhino in The Amazing Spider-Man 2, speelt Turbo’s broer Chet. Chet gelooft niet in de dromen van zijn broer, wat natuurlijk ongelofelijk cliché is en deze verhaallijn komt in vele films terug. Samuel L. Jackson speelt de coole Whiplash. Deze slak (lees: acteur) is natuurlijk bekend als Director Fury uit de Marvel franchise (o.a. The Avengers). Ook al hoor je vrijwel gelijk dat Jackson hem inspreekt, doet Whiplash doet mij erg denken aan Pixar’s Gill wie tevens als een soort van ‘coole’ mentor dient voor Nemo in Finding Nemo.

Eten slakken echt tomaten?

Eén van de leerzame momenten uit Turbo is dat slakken tomaten eten. Dit klinkt echt onrealistisch. Hoe kunnen slakken grote stukken groenten opeten? Wonderbaarlijk is dit wel waar. Zelf geloofde ik dit niet tot ik onderstaande video zag.

Dreamwork’s Cars?

Turbo is ondanks de vele negatieve punten in deze recensie een vermakelijke film, maar voegt weinig origineels toe aan het genre. Dit is een leuke film om thuis te bekijken. Voor enkel de 3D-effecten hoef je Turbo niet in de bioscoop te bekijken. Meerdere elementen uit het verhaal lijken gekopieerd te zijn uit eerdere animatiefilms van beide Pixar en Dreamworks en samengevoegd in Turbo. Eén element uit de film ziet er dan wel weer origineel uit: hoe Turbo zijn supersnelheid krijgt. Had Pixar Cars nooit gemaakt, had de film wel eens geweldig kunnen zijn. Helaas lijkt Turbo te veel op zijn tegenhanger.