Recensie | Unsane (Martijn Pijnenburg)

In een tijdperk van clichés en formulewerk zijn er gelukkig ook nog mensen die gedurfde keuze’s maken. Zoals bijvoorbeeld Steven Soderbergh, die zijn film Unsane geheel met een iPhone liet opnemen. Ondanks dat ik dit soort experimenten altijd wel kan waarderen kijkt het resultaat soms gewoonweg niet fijn weg. Lees hieronder of dat bij Unsane ook zo is.

Titel: Unsane
Steven Soderbergh
Cast: Claire Foy, Joshua Leonard, Juno Temple, Nate Hoffman, Amy Irving
Scenario:
Jonathan Bernstein, James Greer
Thriller
Speelduur: 98 min
Release: 21 maart 2018

In Unsane zien we Sawyer Valentini (Claire Foy), een jonge vrouw die na enkele vervelende gebeurtenissen opnieuw wil beginnen in een andere stad. In eerste instantie lijkt dat aardig te lukken. Toch wil het verleden haar maar niet loslaten en gaat ze opzoek naar professionele hulp. Tijdens het gesprek met een hulpverlener wordt haar een ”vrijwillige opname” aangepraat en voordat ze het weet zit Sawyer tegen haar zin vast in een kliniek. Niet alleen krijgt ze het aan de stok met vervelende medepatiënten, er blijkt ook een oude bekende rond te lopen. Of zou het aan haar liggen en is ze daadwerkelijk gek?

Recensie Unsane

De film begon naar mijn mening een beetje saai, wat mede kwam door het minimalistische camerawerk. Een film schieten met enkel een iPhone is dan misschien dapper, maar of dat een aantrekkelijk resultaat geeft is een ander verhaal. De meeste shots zijn namelijk erg sfeerloos. Gelukkig bleek het na een tijdje wel te wennen en wordt de film daarbij ook inhoudelijk interessanter.

Het verhaal is een beetje vergezocht, maar dat mag de pret niet drukken. Unsane is met momenten erg spannend en ik was op een gegeven moment echt benieuwd hoe het verder zou gaan…en dat lijkt me precies het doel van een thriller.

Ondanks de spannende momenten moet ik zeggen dat ik de film een paar dagen later al bijna weer vergeten was. Alhoewel dit ongetwijfeld ook te maken zal hebben met het feit dat er tegenwoordig een overvloed aan films is, zegt dit ook wat over de film. Zowel het verhaal als de acteurs zijn prima, maar het script niet hoogstaand genoeg om echt indruk te maken.

Unsane blijkt, na de wat matige start, een vrij aardige thriller. Al helemaal als je in je achterhoofd dat de film geheel met een iPhone geschoten is. Toch is het project inhoudelijk niet sterk genoeg om echt memorabel te zijn.

★★★☆☆