Recensie Venom: Let There Be Carnage | Weten wat je gaat zien

Nu de overheid ons eindelijk aan het verlossen is van de coronamaatregelen, en iedere cinefiel weer lekker naar de film kan gaan, gaan studio’s weer films releasen. In het geval van Sony was het het grote succes van Marvel Studios’ Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings hetgeen dat ze het vertrouwen gaf om de nieuwste Venom film uit te brengen. Toen ik de eerste film terugkeek en de trailers een paar keer afspeelde wist ik precies wat ik ervan kon verwachten. En het hebben van de juiste verwachtingen is zeker belangrijk bij deze film. Waarom? Dat lees je in onderstaande recensie van Venom: Let there be Carnage.

Titel: Venom: Let There Be Carnage
Regisseur: Andy Serkis
Cast: Tom Hardy, Woody Harrelson, Michelle Williams, Naomi Harris
Scenario: Kelly Marcel, Tom Hardy
Genre: Actie, Avontuur, Sci-fi
Speelduur: 97 Minuten

Venom: Let There Be Carnage recensie

Wanneer Eddie Brock probeert om zijn carrière weer leven in te blazen door de beruchte serial killer Cletus Kasady te interviewen, wordt deze de host van de bloederige symbioot Carnage, en ontsnapt uit de gevangenis na een mislukte executie. Zo leest de officiële beschrijving van deze film op IMDb. Maar om meteen met de deur in huis te vallen, het verhaal maakt niet zoveel uit.

Venom: Let There Be Carnage is een direct vervolg op Venom, een superheldenfilm uit 2018 met Tom Hardy in de hoofdrol. De eerste Venom probeerde heel hard om een goede superheldenfilm te zijn, door alle ‘benodigdheden’ in de film aan te vinken. Het voelde alsof de filmmakers in de vergaderkamer stonden, en de film samenbrachten door te zeggen: ‘bekende acteur voor de hoofdrol, check’. ‘Superschurk met dezelfde krachten als de held, check’. ‘Grappige one-liners, check’. Zo kan ik nog wel even doortypen, maar ik denk dat mijn punt duidelijk is. Venom voelde echt als een studiofilm, en dat bracht me niet op hoge hopen met diens vervolg.

Ik verwachtte hier niet een cinematisch hoogstandje, de film zal niet de hoogtes van bijvoorbeeld Guardians of the Galaxy, Spider-Man: Into the Spider-Verse of The Dark Knight behalen. Ik hoopte simpelweg op een domme actiefilm waar ik anderhalf uur naar kon staren, mee kon lachen en door vermaakt zou kunnen worden. En op dat vlak deed Venom: Let There Be Carnage het zeker goed.

Venom Let There Be Carnage recensie

Het beste aspect van de eerste Venom was de dialoogwisseling tussen Eddie Brock en Venom. Het voelde als een heel intieme bromance film met een aantal grappen die goed aankwamen, waardoor die film zeker vermakelijk is. Hier gooit regisseur Andy Serkis, ook de acteur achter Gollum in The Lord of the Rings, en Ceasar in The Planet of the Apes trilogie, de bromantische komedie compleet omhoog. Er wordt zelfs gegrapt over dat de dialoogwisseling LGBT-ondertonen heeft, en dat was het beste deel van de film.

Venom nam zichzelf helaas iets te serieus. Dat doet diens vervolg niet. Het is een korte maar effectieve actiefilm. Een achtbaanrit van anderhalf uur. In deze korte periode verveel je jezelf nooit, zal je ongetwijfeld af en toe lachen en hoef je absoluut niet na te denken. Sterker nog, erover nadenken zal deze film niet veel goeds doen.

Venom: Let There Be Carnage is, vanuit kwalitatief oogpunt, geen goede film. De plot is overal en nergens, en best wel onzinnig. Sommige logistieken en momenten kloppen niet en er mist af en toe duidelijk continuïteit in het verhaal. Woody Harrelson is een goede acteur maar weet door het script geen sympathieke of intimiderende schurk te zijn.

Ik zou deze hele recensie kunnen besteden aan het uitleggen waarom dit een waardeloze superheldenfilm is. Al zou ik dat zonde vinden. Ik had het namelijk geweldig naar mijn zin bij deze film. De trailers en recensies vertelden me dat ik het niet al te serieus zou moeten nemen, en dat is precies wat ik deed. Niet iedereen gaat deze film kunnen waarderen, dus zeg ik bij deze: als je van domme actiefilms houdt, waar je niet te veel bij na hoeft te denken maar die je wel enorm entertainen, zoek dan op je vrije avond met vrienden een lokale bioscoop op en je zult het enorm naar je zin hebben.

★★★1/2☆