Recensie Wolf | Actuele en belangrijke natuurfilm

De wolf is alweer een tijdje terug in Nederland. Daar is niet iedereen even blij mee. Met name schapenhouders zijn het roofdier liever kwijt dan rijk. Filmmaker Cees van Kempen vindt echter dat de wolf onterecht een slechte reputatie heeft. En hij weet enigszins waarover hij praat, want hij heeft maar liefst 4 jaar lang pogingen gedaan het dier in beeld te brengen. Het resultaat kreeg de titel Wolf en zal vanaf morgen in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. Redactielid Martijn heeft de film echter al kunnen zien. Je kunt zijn bevindingen lezen in de onderstaande Wolf recensie.

Titel: Wolf
Regisseur: Cees van Kempen
Cast: Matthijs van Nieuwkerk
Scenaristen: Alan Miller, Cees van Kempen, Maarten Treurniet
Genre: Natuurfilm
Speelduur: 90 minuten
Release: 15 september 2022

Recensie Wolf

De wolf is een dier waarover nogal wat misvattingen bestaan, aldus filmmaker Cees van Kempen. Zo wordt het vaak afgeschilderd als een bloeddorstig roofdier, dat je absoluut niet tegen wilt komen. In werkelijkheid is de wolf nogal schuw en slaat hij juist op de vlucht voor mensen. Het beestje is in de omgang met soortgenoten echter juist opvallend sociaal en werkt graag samen. Al is de ene wolf wel avontuurlijker dan de andere. In de film volgen we het welpje Scout, dat in Duitsland opgroeit maar uiteindelijk naar Nederland trekt, om daar een eigen gezinnetje te stichten.

Wolf is een passieproject waar ruim 4 jaar aan gewerkt is. Van Kempen en collega’s hebben maandenlang opnames in de natuur gemaakt. Er is hiervoor gefilmd in Polen, Duitsland én Nederland. Met succes, want de film zit boordevol prachtige beelden. Zowel van de natuur als van de wolven zelf. Naast wolven komen ook veel andere dieren in beeld, wat het geheel lekker afwisselend maakt. Zo wordt er ook aandacht besteedt aan de bever, het zwijn en herten. De film is op zichzelf al boeiend, maar het feit dat het ook over de Nederlandse natuur gaat maakt het nog veel interessanter.

Wolf Film 2022

De mooie beelden is eigenlijk al reden genoeg om de film te zien. Al heb je als kijker vaak ook behoefte aan een verhaaltje. Dat is hier gelukkig ook aanwezig. Je volgt de levensloop van de eerdergenoemde wolf ‘Scout’ en dat zorgt ervoor dat het geheel blijft boeien. De voice-over van Wolf wordt verzorgd door Matthijs van Nieuwkerk. Ondanks dat ik hem geen slechte presentator vind, zou het niet mijn eerste keuze zijn geweest voor de voice-over van een film als deze. Al bleek het uiteindelijk goed uit te pakken.

Het is lastig een film als Wolf te beoordelen. Ik was erg onder de indruk, heb mezelf goed vermaakt en kan eigenlijk geen minpunten opnoemen. Wolf lijkt me echter geen geschikte keuze voor een filmavondje met vrienden. Buiten dat is het een film waarmee je eigenlijk alle kanten op kunt. Zo leent hij zich perfect voor een regenachtige dag, alleen of met het gezin. Al komt de film in een bioscoopzaal wellicht het beste tot zijn recht. Wolf is geschikt voor kinderen, maar er valt voor de volwassen kijker eigenlijk net zoveel te beleven.

Wolf is een prachtige natuurfilm, welke ook nog eens lekker actueel is en zich gedeeltelijk in Nederland afspeelt. Een aanrader om eens te gaan bekijken. Met het hele gezin, of gewoon alleen, om zo lekker tot rust te komen.

★★★★1/2☆

Blijf onze site in de gaten houden voor een interview met maker Cees van Kempen!