Recensie 93ste Oscar uitreiking (Marlijn)

De Oscar uitreiking van 2021 zit er weer op en de winnaars zijn bekend. Marlijn heeft afgelopen nacht live naar de ceremonie gekeken. Lees hieronder wat ze van het evenement vond.

Oscar uitreiking

Oscar uitreiking

Al jarenlang is het een traditie van mij om ’s nachts live naar de Oscar uitreiking te kijken. Vroeger was het lastiger en moest ik online zoeken naar een live verbinding met LA. Het was nog net niet met het gebiep en geruis van de modem maar het komt aardig in de buurt. Ook luisterde ik in de vroege ochtenduren naar de radio omdat daar vaak live de winnaar van de Beste Film werd verkondigd. En dat is altijd toch de belangrijkste prijs van de avond. They always save the best for last!

Tegenwoordig is het stukken makkelijker geworden om live de belangrijkste prijzenregen van de filmindustrie te volgen. Zo zond FOX vannacht de gehele uitzending (met helaas heel veel korte reclame onderbrekingen) uit voor de echte filmliefhebbers.

Omdat de bioscopen anno 2021 helaas al een tijdlang gesloten zijn zat er niets anders op om vannacht op de bank – met de kat op schoot – en een bak popcorn en M&M’s naar de uitreiking te kijken. Ondanks dat ik van tevoren weinig verwachtingen had van een Oscar uitreiking in corona tijd wist dit toch een gevoelige snaar te raken. Ik ben namelijk een sucker voor ontroerende speeches en mooie momenten. Het was daarom prachtig dat deze 2021 editie deze elementen alsnog aan Amerika en de rest van de wereld heeft kunnen tonen.

De regie van de avond lag in handen van niemand minder dan Steven Soderbergh, de bekende regisseur die zelf het gouden beeldje in 2001 won voor de film Traffic. Zelf zei hij van tevoren dat het proces om de Oscars te organiseren dit jaar voelde alsof “je een kaartenhuis moest bouwen aan boord van een speedboot”. Maar…ik kan niets anders zeggen dan dat hij er ondanks alle Corona beperkingen een mooi visueel spektakel van heeft gemaakt in Union Station.

Er waren drie locaties: 1) Union Station in Downtown LA 2) Kodak Theatre in Hollywood en 3) The British Film Institute in Londen. Verder stonden er wereldwijd genomineerden voor de camera vanaf diverse locaties zoals Parijs en Sydney. Wederom was ervoor gekozen om de uitreiking dit jaar zonder host te doen, maar ondanks dat viel er nog genoeg te beleven.

Regina King opende de sfeervolle setting van de ceremonie met een te gekke speech. Ze vertelde dat het voor iedereen een heftig jaar was geweest vanwege Corona maar dat ze ook bijna haar hoge hakken had ingeruild voor haar “marching boots” als het proces tegen de moordenaar van George Floyd anders had uitgepakt eerder deze week.

Ook Thomas Vinterberg raakte een gevoelige snaar toen hij de Oscar won voor Best International Feature Film voor Another Round. Hij droeg de film op aan zijn dochter die overleed in een auto ongeluk toen ze net vier dagen aan het filmen waren. Met emotionele woorden vertelde hij dat ze haar zouden zien klappen en juichen als ze hier vanavond bij was geweest.

Verder verdienen ook de dames die de Oscar wonnen voor Best Make-up and Hairstyling (vanwege de film Ma Rainey’s Black Bottom) het om hier genoemd te worden. Ze zijn dankzij hun voorouders door het glazen plafond gebroken en hopen dat het in de toekomst gewoon als normaal wordt beschouwd wanneer je wint, van welke afkomst je ook bent.

Tyler Perry was voor mij de man met de beste speech van de avond. Hij won de Jean Hersholt Humanitarian Award voor zijn gulheid, goede werk en zijn liefdadigheid en vertelde dat zijn moeder hem geleerd had om niet te haten. Hij droeg zijn Oscar op aan iedereen die zijn nek uitsteekt voor anderen en niet meteen een oordeel velt. In zijn afsluiting gaf hij aan dat zo gesprekken ontstaan en het helen kan beginnen.

De Academy heeft dit jaar laten zien dat ze een stap vooruit hebben gezet in het erkennen van de diversiteit van de genomineerden. Zo werd er historie geschreven door Chloé Zhao met het winnen van de Oscar voor Best Directing en Best Picture, beide voor de film Nomadland. Ze is de eerste vrouw van Aziatische afkomst die deze eer heeft mogen ontvangen.

Tevens was Youn Yuh-jung de eerste vrouw van Koreaanse afkomst die een Oscar won voor Best Supporting Actress, vanweg haar rol in de film Minari. Haar speech was ontroerend en grappig tegelijk. Ze kon niet geloven dat ze op het podium stond en dat Brad Pitt zo dichtbij haar stond. “Mr. Pitt, eindelijk ontmoeten wij elkaar. Waar was je toen we aan het filmen waren?” Het was vertederend te zien hoe ze vertelde niet in competitie te geloven en dat ze gewoon geluk heeft gehad de Oscar te winnen. Ze sloot af met lieve en grappige woorden voor haar twee zoons: “Bedankt dat jullie mij naar mijn werk lieten gaan, dit is het resultaat van dat mama zo hard heeft gewerkt!”

De prijzen waren in deze 93ste editie redelijk eerlijk over de verschillende films verdeeld. En de “oude rotten in het vak” Frances McDormand en Anthony Hopkins sloten de avond af met winst voor Best Actress en Best Actor In A Leading Role.​ Helaas heb ik van alle Oscar nominaties maar 5 films gezien: Mank, The Trial of the Chicago 7, Pieces of a Woman, Wolfwalkers en Hillbilly Elegy. Mijn hoop is dan ook dat als de bioscopen weer opengaan, ze nog wel een aantal van die andere indrukwekkende films zullen gaan vertonen. Want zeg nou zelf…de bioscoop blijft toch de allerleukste plek om naar films te kijken?!

Al met al viel er dus volop te genieten en sloot ook deze 93ste editie van de Oscar uitreiking weer inspirerend en hoopvol af.

Laten we tot slot een ding met elkaar hopen en dat is toch echt dat de wereld in 2022 (én tijdens de volgende uitreiking) er weer normaler en gezonder uit zal zien. Want dat is uiteindelijk toch echt het aller belangrijkste dat telt in deze wereld.

Marlijn