Recensie Dune | Veel potentie, geen meesterwerk

Vanaf morgen 15 september zal de langverwachte Dune film van Denis Villeneuve in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. Het gaat hier om project waar fans van de Dune boeken al jaren op wachten. Martijn heeft de film kunnen zien, lees hieronder zijn eerste indruk.

Titel: Dune
Regisseur: Denis Villeneuve
Cast: Timothée Chalamet, Oscar Isaac, Rebecca Ferguson, Stellan Skarsgård, Josh Brolin, Dave Bautista, Zendaya, Jason Momoa
Scenarist: Eric Roth, Denis Villeneuve, Jon Spaihts
Genre: Avontuur, sciencefiction
155 min

Recensie Dune

Boekenreeks Dune zou volgens veel fans niet te verfilmen zijn. Toen echter aangekondigd werd dat regisseur Denis Villeneuve het ging proberen gaven veel mensen hem het voordeel van de twijfel. Dit omdat zijn ”versie” van sciencefiction klassieker Blade Runner in 2017 verassend goed werd ontvangen.

Ook bij Dune pakt Villeneuve groots uit. Hij heeft enorm veel werk gestoken in het introduceren van de wereld. Met succes, want alles ziet er zeer indrukwekkend uit. Ondanks de lange speelduur voelde de film nergens langdradig aan. Integendeel, er gebeurde zoveel, dat het soms lastig was om alles bij te houden. Je hoeft je als kijker dus niet te vervelen.

Het verhaal draait om Paul Atreides, de erfgenaam van huize Huis Atreides. Hij moet vanwege een aanval van het vijandige huize Harkonnen vluchten naar de planeet Arrakis. Het gaat hier om een woestijnplaneet die ook wel bekend staat als Dune. Deze wordt bevolkt door de Fremen, een stam die in eerste instantie niets van huize Atreides moet hebben. Toch lijkt een samenwerking noodzakelijk om te kunnen overleven.

Dune

Cast

Bij een grootste film verwacht je natuurlijk ook een grootste cast. Dat zit bij Dune wel goed. Timothée Chalamet is een geloofwaardige protagonist, Rebecca Ferguson een sterke sidekick en ook over de rest heb ik niets te klagen. Zelfs Dave Bautista, die ik eerst een beetje zag als een tweedehands Dwayne Johnson, lijkt op zijn plek. En nu we het over spierbundels hebben, ook Aquaman-acteur Jason Momoa deed het goed als swordmaster Duncan Idaho. Ik vond dit misschien wel het leukste personage van de film.

Geen meesterwerk

Zoals je kunt lezen heb ik veel positiefs over Dune te zeggen. Toch was het voor mij geen meesterwerk. In theorie klopt alles aan de film: een indrukwekkende wereld, goede acteurs en pakkende actiescenes. Ik vond alleen het verhaal niet pakkend genoeg. Dit kan echter ook te maken hebben met dat ik er als het ware ”nog moest inkomen”. Je krijgt als kijker te maken met een geheel nieuwe wereld, waar je gewoon even aan moet wennen.

Dune recensie

Het moge duidelijk zijn dat deze Dune film niet op zichzelf staat en er al plannen zijn voor een vervolg. Persoonlijk denk ik dat het verhaal wat Villeneuve probeert te vertellen zeker drie films waard is. Wel vraag ik me af hoeveel er van de oorspronkelijke cast zal overblijven, gezien sommige personages uit het verhaal geschreven lijken te worden.

Dune is een indrukwekkende film welke ongetwijfeld een bezoekje aan de bioscoop waard is. Ondanks dat ik het niet direct een meesterwerk vond doet deze verfilming veel goed. Daarbij heeft het vooral enorme potentie. Dit kan het begin zijn van een nieuwe franchise die zich weet te meten met Star Wars en Harry Potter.

★★★★☆