Recensie Elvis | Een welverdiende moderne terugblik?

Scenario: Baz Luhrmann, Craig Pearce, Sam Bromell
Cast: Austin Butler, Tom Hanks, Olivia DeJonge
Speelduur: 159 minuten
Genre: Biopic, drama
Release: 23 juni

Recensie Elvis

In deze film speelt Austin Butler de King of Rock-n-Roll, van het begin van zijn carrière tot aan het einde. Al is de échte hoofdrol in de film weggelegd voor zijn manager, Colonel Parker, gespeeld door een wederom verbluffende Tom Hanks. Deze Colonel Parker vertelt vanuit zijn perspectief over de carrière van Elvis, en hoe hij die heeft helpen vormen. Logischerwijs probeert hij zijn eigen rol voornamelijk positief te laten klinken, hoewel je tijdens de film telkens weer meekrijgt hoe hij Elvis gebruikt voor zijn eigen gewin, al doet hij dat meerdere keren op geniale wijze.

Door het verhaal heen krijgt Elvis, net als de kijker, hints naar de schimmige achtergrond van de Colonel. Interessant is wat we wel én niet over deze man weten. Dat hij een Nederlander was, bijvoorbeeld, en uit Breda kwam. Tom Hanks zet hem met enige nuance neer, zonder de moeite te doen hem een Nederlands accent te geven.

Austin Butler zet een treffende Elvis neer. In sommige shots vertoont hij een sterke overeenkomst met hem, in andere shots wat minder. Maar de presence van Elvis weet hij goed over te brengen. Butler was nog geen gevestigde naam in Hollywood voorafgaand aan deze film. In 2019 speelde hij een rol in Once Upon a Time in Hollywood van Quentin Tarantino, met onder andere Brad Pitt en Leonardo DiCaprio. Daarvoor speelde hij vooral rolletjes in series, zoals The Shannara Chronicles, Arrow en The Carrie Diaries. Duidelijk is dat zijn naamsbekendheid toe zal nemen, hij heeft een rol in Dune: Part 2 te pakken en speelt de hoofdrol in de serie Masters of the Air. Beide worden nog gefilmd.

Recensie Elvis 2

De stijl van de film verdeelt de kijkers. Some love it, some hate it. Sommige noemen het messy, aldus een user-review op IMDb die de film 3 sterren geeft – van de 10. Anderen noemen het ‘waanzinnig, chaotisch en prachtig intens’, zo staat in een andere user-review die de film 10 sterren gunt. Een aaneenschakeling van videoclips, werd de film al eens genoemd. Dat geldt grotendeels voor het eerste halve uur, waarin scenes van de jeugd van Elvis en ‘de ontdekking’ van hem door Colonel Parker met voice-overs van Hanks aan elkaar gepraat worden. Na dat eerste half uur neemt de film meer tijd voor échte scenes, al blijft de hoge speelsheid gedurende de hele film aanwezig.

Regisseur Baz Luhrmann staat bekend om zijn meeslepende films waarin muziek een belangrijke rol speelt. Neem Moulin Rouge (2001) , The Great Gatsby (2013) maar ook Australia (2008). In deze film gaat hij helemaal los met splitscreens, de voice-over van Tom Hanks, slow motion beelden en vooral de muziek daaronder. Vooral met de voice-overs van Hanks voelt de film soms aan als een documentaire.

Als je dat documentaire-achtige accepteert, dan is de film niet alleen meeslepend en leerzaam, maar ook een ervaring. Met een 7.8 user-rating op IMDb is het de best gewaarde biografische film over Elvis. Dat is ook niet moeilijk, de enige en laatste echte speelfilm over Presley dateert al van 1979, twee jaar na zijn overlijden, met Kurt Russell als zijn vertolker. Die film krijgt een 7 op IMDb. Grappig gegeven is dat in de film It Happened at the World’s Fair (1963), een jonge Kurt Russell tegen Elvis’ been trapt. Van (schoppende) collega-acteur tot vertolker. Russell was tot nog toe ook de enige vertolker die echt wat van Elvis weg had. Butler overtreft hem daarin.

Het werd eens tijd voor een moderne biografische film over Elvis, voor zijn fans én voor een jonge generatie die wel zijn muziek kennen, maar niet het verhaal achter hem – en dat van Colonel Parker, of beter gezegd, onze eigen Andres Cornelis van Kuijk.

Dennis Boom