Recensie House of Gucci | Geweldige sterren, met een droog, onorigineel en structuurloos verhaal

Dit jaar brengt Ridley Scott twee originele films uit. Beide zijn gebaseerd op een waar verhaal en hebben Adam Driver in een hoofdrol. Hoewel The Last Duel niet op mijn radar stond maar me ontzettend heeft verast, zat ik wel met alle spanning te wachten op House of Gucci. Alleen al om Lady Gaga weer te zien acteren! En het concept van een Gucci biopic deed me vooral denken aan een bitch fight, verfilmd met een groot budget. Toch weet Scott helaas niet tweemaal in de roos te schieten dit jaar. Lees in Ricks recensie waarom House of Gucci niet zo goed is als gehoopt.

Titel: House of Gucci
Regisseur: Ridley Scott
Cast: Lady Gaga, Adam Driver, Al Pacino, Jeremy Irons, Jared Leto
Scenario: Becky Johnston, Roberto Bentivegna
Genre: Misdaad, Drama
Speelduur: 167 Minuten

Recensie House of Gucci

In het kort volgt de film House of Gucci een aantal jaren uit het familieleven van het bedrijf wanneer Patrizia Reggiani met Maurizio Gucci trouwt. Hieruit volgen schokkende gebeurtenissen van misdaad, verraad, en moord. Dit is hoe breed de beschrijving van de film is, en daarmee komen we gelijk op mijn eerste kritiek. Er zit geen focus in het verhaal. Ze laten geen specifieke gebeurtenissen zien, maar probeerden zo veel mogelijk in de film te proppen. Hierdoor lijkt het verhaal nergens heen te gaan. Uiteindelijk was de span van tijd in de film tussen de 10 en 20 jaar, maar het feit dat ik dat niet zeker weet laat zien hoeveel aandacht daaraan besteed wordt in de film.

Het script is waarop de getalenteerde cast en crew onderuit zijn gegaan. We weten dat Ridley Scott echt een goede film kan maken, sinds hij ruim 30 jaar na klassiekers als Alien en Blade Runner nog films als The Martian en The Last Duel wist te laten slagen. En aan het acteerwerk is ook niets op te merken. Lady Gaga is een leeuw, en ze trekt constant je aandacht terwijl ze de Gucci familie verslindt. Adam Driver is een van de meest getalenteerde acteurs die vandaag werkt en is altijd fascinerend om te zien.

Zelfs Jared Leto, die zichzelf soms iets te veel als de hoofdprijs lijkt te zien, speelt het indrukwekkend. Hoewel hij het irritante, domme karakter moest spelen begon hij nooit onder mijn huid te kruipen. En de meer ervarenere acteurs als Al Pacino en Jeremy Irons weten uiteraard hun baan goed te doen. Hoewel ik dus geen problemen heb met het acteerwerk, heb ik daarentegen wel kritiek op de karakters die ze spelen.

Recensie House of Gucci 2

Door de film vroeg ik me constant af: wie is het daadwerkelijke hoofdkarakter van de film? En het antwoord leek, als ik op een structurele wijze naar de film keek, in eerste instantie Adam Driver, als slachtoffer. Maar de film voelt niet als een tragisch verhaal. Ze lijken Lady Gaga de hoofdpersoon willen te maken. Dat zou uiteraard de logischere keuze zijn. Echter voelt het uiteindelijk alsof er geen hoofdpersoon was. Ik zou niet weten wie Ridley Scott wilde dat we volgden.

Het probleem is dan ook dat in de familie Gucci er geen sympathiek karakter is. Lady Gaga zoekt naar eigen profijt, dus haar willen we niet per se zien slagen. Maar het karakter van Adam Driver doet ook niets om ons te overtuigen dat hij sympathiek moet zijn. En natuurlijk hadden ze de karakters niet inaccurater moeten maken zodat we ze meer zouden mogen. Maar bij een biopic met niet sympathieke karakters zou je snel kunnen denken aan een sympathieke auteur: iemand die het boek leest waar het gebaseerd op is en een invalshoek voor het personage weet te vinden, zodat het publiek een groter emotioneel verband kan leggen. Dit was een beter idee geweest. Kortom: het voelt alsof er geen hoofdkarakter in de film zit.

Er was een intense scene aan het begin van de film die heel goed werkte. Het was een simpele seksscène met Adam Driver en Lady Gaga, en om de een of andere reden is die heel goed en realistisch behandeld. Het was voornamelijk het feit dat het niet geromantiseerd werd, zoals veel in Hollywood films gebeurt. Maar voor alle andere scenes geldt dat er vrijwel geen spanning in zit. Het begin van de film voelt ontzettend droog. Nadat Driver en Gaga ontmoet hebben is het heel lang een mysterie waar alles heen leidt.

Ook is heel de film erg grimmig en kleurloos. Ergens voelde het accuraat, maar toch merk je een sterk contrast wanneer de film halverwege naar een andere locatie gaat. Wanneer het huis van Driver en Gaga onderzocht wordt door de politie, vluchten ze naar een berggebied met veel sneeuw waar ze kunnen skiën. En die felle witte kleuren doen de rest van de film zo onpersoonlijk laten overkomen.

Recensie House of Gucci 3

De trailer hint al naar de resolutie van de film, en kenners van het waargebeurde verhaal weten ongetwijfeld hoe het afloopt. Toch wil ik zonder spoilers zeggen dat de aankondiging van deze gebeurtenis zo ongelooflijk verwaarloosd was. Het was niet per se abrupt maar simpelweg totaal niet subtiel. Er was geen opbouw ernaar, de spanningen begonnen niet te stijgen (door heel de film niet trouwens), en wanneer de resolutie dan plaatsvindt is deze ontzettend droog. Dit heeft ook mede te maken met het karakter van Salma Hayek, die eigenlijk helemaal geen plek in de film had moeten hebben.

Toch vond ik niet heel de film een telleurstelling. Hoewel mijn kritiek groot is kan ik niet zeggen dat ik de film haat. Het acteerwerk nam mij gewoon constant mee, de gebeurtenissen waren op zijn minst interessant, en de twee en een half uur durende film werd nooit saai.

Als laatste wil ik nog commentaar delen over Ridley Scott. Laatst deed de regisseur een heel bijzondere uitspraak over The Last Duel. Hij gaf millennials de schuld, die alleen maar iets geleerd willen krijgen als het op de telefoon verteld wordt, van het feit dat zijn film over ridders in de middeleeuwen maar 25% van het budget kon omzetten. En op dit punt verlies ik mijn respect voor de regisseur. Ik als 17-jarige vond The Last Duel een ontzettend goede film en ik heb deze in het eerste weekend gezien. De film haalde geen geld op omdat hij tussen een hoop andere grote films uitkwam en omdat hij een heel slechte promotie had. Niemand wist dat de film uitkwam! Om dan een aanval te doen naar jongere mensen en ‘hun f***ing telefoons’ vind ik ongepast en onprofessioneel.

House of Gucci bestaat uit interessante optredens van geweldige sterren, met een droog, onorigineel en structuurloos verhaal, dat weliswaar vermakelijk is, maar nooit dieper op de emoties ingaat.

★★1/2☆☆