Recensie King Richard | Een matige Richard-film, een degelijke Venus-film

King Richard vertelt het inspirerende verhaal van de succesvolle tenniszussen Serena en Venus Williams. Van hun start op het kleine tennisveldje om de hoek tot de wedstrijden tegen de wereldtop. Het verhaal ontvouwt zich door de ogen van vader Richard ‘king’ Williams. De man met een plan wordt uitzonderlijk neergezet door Will Smith, maar zijn ‘over-the-top’ acteerwerk schuurt wel met de menselijke toon van de film. King Richard struikelt over zijn eigen hoofdpersonage. De Venus-segmenten maken aardig wat goed maar het kwaad is tegen die tijd al geschied. Lees hier de recensie van King Richard.

Titel: King Richard
Regisseur: Reinaldo Marcus Green
Cast: Will Smith, Saniyya Sidney, Demi Singleton, Aunjanue Ellis, Jon Bernthal
Scenario: Zach Baylin
Genre: Biopic, sportdrama
Speelduur: 144 minuten
Release: 3 februari 2022

Recensie King Richard

“Venus sloeg die meid helemaal van de baan”, aldus een euforische Serena op de achterbank van de auto. Familie Williams is onderweg naar huis nadat dochter Venus een juniortennistoernooi glansrijk heeft gewonnen. “Ho even dames”, onderbreekt Richard, die achter het stuur zit, het gesprek. “De wedstrijd is over. Als we niet met respect over elkaar kunnen praten, dan praten we in deze auto niet over tennis.” Andere dochter Tunde zucht: “Maar ze kon er echt niks van.” Richard trapt op de rem, met piepende banden komt de bus tot stilstand naast de stoep en hij overhandigt Serena vijf dollar “Hier, lopen jullie even de winkel in en haal even wat te drinken voor iedereen”. Met dat de meiden eenmaal in de winkel zijn, trapt Richard op het gas, “Als het zo moet dan lopen ze maar naar huis.”

Het was haast onvermijdelijk dat er een film zou komen over tenniszussen Serena en Venus Williams. Echter is die verfilming, King Richard, niet zo zeer geïnteresseerd in de sporters zelve maar juist in de man die hen op weg heeft geholpen, vader Richard Williams. De man met een plan want zijn motto luidt: “If you fail to plan, you plan to fail.” Met zijn rode Volkswagenbusje gevuld met tennisballen rijdt hij dag in dag uit met al zijn dochters naar de tennisbaan in de wijk. Hij weet het zeker, als hij iedere dag met zijn dochters traint, dan worden ze echte professionals in de tennissport. Geen lokale gangsters, rijke countryclub eigenaren of bevooroordeelde trainers staan hem in de weg.

Recensie King Richard 2

Titelpersonage Richard wordt vertolkt door niemand minder dan Will Smith. Vanaf de openingsscène van King richard wordt één ding echter pijnlijk duidelijk: Smith is ontzettend goed in het spelen van een bedacht personage. Een alienjager in pak, Apocalyps-overlever in New York of Geest in de lamp, hij kan overtuigen als geen ander, maar een normaal mens spelen lukt Smith eigenlijk niet. Richard wordt gespeeld als een ‘larger than life’ persoon. Hij heeft een onuitputtelijk doorzettingsvermogen, weet in iedere situatie de beste oplossing en de punchlines rollen om de haverklap van zijn tong. Met zijn dialogen die als speeches worden gebracht lijkt hij niet thuis te horen tussen het menselijke gezin die de andere acteurs neerzetten. De film doet zijn uiterste best om sympathie voor Richard op te wekken, maar het schurende acteerwerk van Smith maakt dit lastig vol te houden. De emotionele momenten later in King Richard hebben hierdoor weinig impact.

De film excelleert wanneer de focus op Venus Williams wordt gelegd. De start van haar pro-carrière wordt hevig beïnvloed door de opmerkelijke keuzes van diens vader en daar heeft ze persoonlijk soms flink onder te lijden. Haar steun is trainer Rick Macci die heerlijk wordt gespeeld door Jon Bernthal (met foute eighties snor). King Richard doet voor haar belangrijke wedstrijden leentjebuur bij die andere tennisfilm van enkele jaren terug: Borg/McEnroe (2015) met het spannend maken via het wedstrijdverloop doormiddel van slimme montage. Ironisch genoeg zijn het dit soort momenten, zonder Richard, die het meest vermakelijk overkomen in een film die naar hem vernoemd is.

Recensie King Richard 3

Daar ligt het probleem, King Richard is een biopic waarvan de uitkomst algemeen bekend is. Het nieuwe element is het verhaal van Richard, maar zijn karakter klopt niet binnen de menselijke toon van de film. Het verhaal blijft inspirerend maar zit ook niet bepaald vol met nieuwe of onverwachte wendingen. Het geheel kabbelt gewoon voort naar een succes waarvan we al weten dat het komt. Wat biedt King Richard dan eigenlijk wel? Aan de ene kant Will Smith die zich overdreven etaleert als een groots personage, mits je dat leuk vindt. Aan de andere kant een degelijk zij-plot over Venus die de film nog enigszins de moeite waard maakt. King Richard is een vermakelijke zit, het gros van de grapjes landen aardig, al zijn sommige wel erg banaal. Maar met een draaitijd van bijna twee en een half uur is het knap hoe weinig eigenlijk echt blijft hangen achteraf.

★★☆☆☆

Roan Andrée