Recensie Queenpins | Breaking Bad met Huismoeders?

Regisseur: Gita Pullapilly, Aron Gaudet
Cast: Kirsten Bell, Kirby Howell-Baptiste, Paul Walter Hauser, Vince Vaughn
Scenarist: Gita Pullapilly, Aron Gaudet
Genre: Komedie
110 min

Recensie Queenpins

Queenpins is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van drie Amerikaanse vrouwen die rijk werden door de verkoop van valse kortingscoupons. Dit zou een leuk uitgangspunt zijn voor een misdaaddrama, maar de makers kozen voor een andere insteek. Queenpins is namelijk een komedie geworden. Je zou het bijna een soort Breaking Bad met huismoeders kunnen noemen, maar dan wel een stuk oppervlakkiger.

Hoofdpersoon van de film is Connie, een huisvrouw welke er een sport van maakt om zo voordelig mogelijk boodschappen te doen. Dit voornamelijk door het gebruiken van coupons, waarmee ze korting of gratis producten krijgt. Connie deelt deze ”hobby” met haar vriendin JoJo, die video’s maakt over voordelig boodschappen doen. Dit lijkt allemaal onschuldig, totdat ze het idee krijgen om een handeltje in valse coupons te starten. Al snel maken ze miljoenen dollars aan winst. Met als gevolg dat ze een of andere fanatieke ”anti-fraudeur” achter zich aan krijgen.

Queenpins recensie

Meligheid

Waar Queenpins vrij aardig begint, wordt het al snel een doldwaze komedie, zonder al teveel realisme. Dit vond ik jammer, aangezien het uitgangspunt van de kortingscoupons best interessant was. Het was interessant geweest als we meer meekregen van de couponfraude. In plaats daarvan kreeg je te zien wat voor miljonairsleven de vrouwen leiden en wie er achter ze aanzit. Dit alles gepaard met een hoop meligheid. Niet mijn ding, maar er zijn natuurlijk genoeg kijkers die er wel van houden.

Cast

De hoofdrollen in Queenpins worden vertolkt door Kristen Bell en Kirby Howell-Baptiste, welke eerder al samen te zien waren in de serie The Good Place. Ze spelen op zich prima, maar met name het personage van Bell wordt na een tijdje irritant. Al is dat van Paul Walter Hauser (Richard Jewell) nog veel vervelender. De acteur lijkt zijn best te doen, maar het personage (de anti-fraudeur) wat hij toegewezen kreeg doet het niveau niet ten goede.

Queenpins is een film welke leuk begint, maar al snel inzakt. Het wordt na een tijdje namelijk erg flauw en onrealistisch. Wil jij gewoon een luchtige komedie zien? Dan kun je jezelf er waarschijnlijk prima mee vermaken.

Queenpins recensie 3

★★★☆☆

CineMartijn