Recensie Scream | Het vijfde deel slaagt waar Scream 4 faalde

De Scream-franchise is uniek in het horror genre. Het is de enige reeks waar canonieke horrorfilms in voor komen en waar regels en conventies uit horror films worden besproken. Het begon allemaal in 1996 met het origineel van regisseur Wes Craven, onder andere bekend van horror films als A Nightmare on Elm Street en The Hills Have Eyes. Na 26 jaar en drie sequels is het tijd voor een nieuw deel, dit keer simpelweg genaamd Scream. Regisseur Wes Craven leeft inmiddels niet meer. Het is aan regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett om zijn nalatenschap te eren. De vraag is dan: in hoeverre zijn ze daarin geslaagd? Je leest het in deze Scream recensie.

Titel: Scream (beter bekend onder de titel Scream 5)
Regisseur: Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett
Cast: Neve Campbell,  Courtney Cox, David Arquette, Dylan MinnetteMelissa Barrera
Scenario: James Vanderbilt, Guy Busick
Genre: Horror
Speelduur: 114 Minuten

Recensie Scream 5

Misschien is het beter om deze vraag eerst te stellen: ”Kun je deze film kijken zonder de eerdere delen gezien te hebben?” Het antwoord is: In theorie wel, maar het is zeker af te raden. Scream doet eer aan de specifieke sfeer en invalshoek van de eerdere delen. Bioscoopgangers die een klassieke horror film verwachten kunnen daarin teleurgesteld worden. Het angstelement zit namelijk niet in het onbekende of het buitenaardse, maar in het feit dat het eigenlijk meer een whodunnit is. Het is karakteristiek aan de filmreeks en de effectiviteit ervan is bewezen sinds het eerste deel uit 1996. Of die ook overkomt bij het kijken van alleen dit nieuwe deel is maar de vraag. Daarnaast wordt er ook genoeg gerefereerd naar de gebeurtenissen uit vorige delen en komen bekende personages terug. Het niet hebben meegemaakt van hun verhaallijnen uit de vorige delen kan nadelig zijn voor de filmervaring. Mocht deze film de interesse gewekt hebben, dan is het aan te raden om op zijn minst het origineel te zien.

Scream recensie

Voor de liefhebbers van de franchise is dit een waardige reboot. Daar waar Scream 4 faalde als reboot, slaagt Scream 2022 wel. Dit deel speelt zich wederom af in het beruchte plaatsje Woodsboro. Bekende karakters komen weer terug, maar alles wordt eraan gedaan om de kijker te overtuigen dat dit niet zomaar een sequel of reboot is. Er is een vers blik aan nieuwe karakters opengetrokken. Dit implementeert een elementair onderdeel van de filmreeks. Iets wat de karakters continu aan elkaar duidelijk maken: Iedereen is een verdachte, zelfs de oude, vertrouwde personages.

Heel veel meer kan en mag er eigenlijk niet gezegd worden over het verhaal, aangezien de verrassingen zo belangrijk is voor de spanning in de film. Het enige wat er wel gezegd kan worden is het volgende: Veel films, en zeker veel horror films, vallen in de categorie “wel oke” vanwege een slappe derde akte. Dit is niet zo’n film.

Het is weer een mysterie met een moderne invalshoek waar fans maar wat graag hun tanden in zullen willen zetten. Het is Scream zoals het bedoeld is.

★★★★☆

Joël Mulder