Recensie The Batman | Gewichtige Batman smaakt naar meer
Als derde acteur binnen een decennium stapt Robert Pattinson in het pak van Batman. Deze nieuwe interpretatie van de caped crusader is veel duisterder en bovenal gewichtiger dan voorgaande versies. The Batman is een opzichzelfstaand superheldenverhaal zonder ambities voor crossovers of cinematische universums, en dat is een verademing. De film is misschien geen gamechanger voor superheldenfilms zoals The Dark Knight of Iron Man dat waren. Het is echter wel een verdraaid fijne detectivethriller vol actie en duistere sfeer die ondanks zijn draaitijd van bijna drie uur doet verlangen naar meer. Lees hier Roans recensie van The Batman.
Titel: The Batman
Regisseur: Matt Reeves
Cast: Robert Pattinson, Zoë Kravitz, Paul Dano, Jeffrey Wright, Andy Serkis, Colin Farrell, John Turturro, Barry Keoghan, Peter Sarsgaard
Scenario: Matt Reeves, Peter Craig
Genre: Superhelden/detective thriller
Speelduur: 176 minuten
Release: 3 maart 2022
Recensie The Batman
The Batman is geen origin story. Gelukkig maar, we hebben Martha’s parelketting ondertussen vaak genoeg zien sneuvelen. Bruce Wayne is bij aanvang al twee jaar actief als de gemaskerde burgerwacht en de boeven op straat weten dondersgoed wat de ‘batsignal’ inhoudt. Het is een symbool dat angst inboezemt, en de enkeling die hem onderschat wordt gruwelijk gestraft. Echter is deze Batman nog geen ervaren held. Hij is eerder een jonge hond, impulsief, naïef en zeer agressief. Hoewel hij niemand doodt moge het duidelijk zijn dat de mensen die zijn pad kruisen de rest van hun leven middels een rietje zullen eten. Pattison vertolkt dit uitstekend, met een innerlijke woede die van het scherm afspat. Met daar tegenover ook een gebroken Bruce Wayne wiens oogschaduw na een nacht knokken over zijn gezicht naar beneden druipt.
Deze donkere bonk opgekropte emoties struint door een Gotham á la Edward Hoppers Nighthawks. Waar de regen van het asfalt af plenst, billboards en neonletters de straten verlichten en corruptie hoogtij viert. In deze duistere werkelijkheid vindt Bruce Wayne zich te midden van een reeks seriemoorden opgeëist door The Ridler. Moorden die eigenaardig veel weg hebben van het werk van de Zodiac-killer. The Batman heeft duidelijk inspiratie opgedaan bij Scorsese’s Taxi Driver en Finchers Zodiac en combineert dit met de bestaande Batman-lore. Het is haast meer een noir detective- dan een superheldenfilm geworden.
Zo brengen de moorden Batman bij bekenden van Gothams onderwereld als The Penguin en Carmine Falcone die hun eigen schimmige agenda’s voeren. Dit geeft de film een smeltkroes gevoel zoals de Arkham-games, waar ieders plan weer overlapt met die van een ander. De vele partijen en plotlijnen maken het geheel zeker interessanter maar werken in een zekere zin ook tegen de film. Met name in het begin is het lastig alles uit elkaar te houden, helemaal voor Batman-leken. Naarmate de film vordert, worden de grote lijnen, net als een Ridler-enigma, gelukkig duidelijker.
Batman zelf voelt een stuk gewichtiger dan zijn voorgangers. Zijn pak beschermt tegen kogels maar is hierdoor zwaar voor Wayne die traag loopt in zijn batsuit. Geen magische verdwijntrucs meer, moet Bats ervandoor, dan loopt of rijdt hij gewoon weg. Of wanneer hij overhaast moet ontsnappen vanaf een wolkenkrabber trekt hij een stevigere jas aan. Want Batman heeft ditmaal geen wonderlijke cape maar een wingsuit die hem vliegensvlug naar beneden brengt. Sowieso neigt de Batman/Bruce Wayne verhouding in dit verhaal veel meer naar de gemaskerde held. Het actiegehalte ligt daardoor lekker hoog, maar het neemt wel acteerruimte weg voor Pattinson die meer in zijn mars heeft dan hij hier kan laten zien.
Over het acteerwerk gesproken, alle lof voor Paul Dano (There will be Blood) die een verontrustende Ridler neerzet die zweeft tussen heftig genie en angstaanjagende psychopaat. Maar de pet moet echt af voor Colin Farrell (In Bruges, The Lobster) als Oswald Cobblepot. Het is dat zijn naam op de aftiteling verschijnt, anders zou je niet eens doorhebben dat de Penguin wordt vertolkt door de Ier. Natuurlijk heeft dat te doen met de zes lagen make-up die zijn gezicht onherkenbaar maken, maar ook de manier van praten en bewegen past naadloos. Deze hoogstandjes steken echter in naar contrast af met andere acteurs in de film. Zoals Jeffrey Wright die als commissaris Gordon grotendeels expositie dumpt in plaats van dat hij een eigen personage is. Of Zoë Kravitz die een vrij vlakke Selina Kyle neerzet.
Ondanks zijn imponerende draaitijd van bijna drie uur blijft The Batman knap genoeg tot het eind goed onderhouden. Echter werkt de film niet helemaal naar een bevredigend slot toe en valt ten prooi aan een cliché die de laatste jaren superheldenfilms domineert: een groot CGI-eindgevecht. Hoewel cinematograaf Greig Frasier (Dune, Rogue One) prachtige beelden aflevert, vallen de greenscreens sporadisch wel op. Helemaal in de climax wringt dit met de anders zo prettig gewichtige film die tot op dan is opgevoerd. Episch en over-the-top? Zeker, maar bevredigend? Niet helemaal.
Het is duidelijk dat The Batman de eerste is in een nieuwe trilogie waarover regisseur Matt Reeves al vermeende vervolggesprekken voert. Dat is mooi, want ongeacht het ietwat mindere slotstuk is The Batman een zeer fijne superheldenfilm die druipt van een duistere ambiance die de held ontzettend goed past. Misschien niet perfect, maar wel een film die door zijn noir en detective invloeden naar meer smaakt. De nieuwgevonden gewichtigheid is zeker een stap in de juiste richting waar nog veel te halen valt. De rake klappen voelen harder, de emotionele beats steviger en de toekomst nog grauwer. Pattinson, laat maar zien wat je in het vervolg kan!
★★★1/2☆
Roan Andrée
Ben jij het eens met onze The Batman recensie? Laat het ons weten via de comments of op social media!
VOLG ONS
Wil je de hele week op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Houd dan onze pagina in de gaten of volg Entertainmenthoek op Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Zo blijf je op de hoogte van het laatste nieuws rondom je favoriete films en series.