Recensie The Umbrella Academy Seizoen 3 | Een frisse wind in de wereld van stripboeken

Eindelijk! Seizoen 3 van The Umbrella Academy is hier! Ik heb twee jaar lang met smart zitten wachten op dit moment, en heb de vorige twee seizoenen ook terug gekeken. Veel dingen was ik weer vergeten en ik ben op nieuw verliefd geraakt op deze franchise. Het is een frisse wind door het landschap van stripboeken en bijbehorende films en series. Na een lange tijd wachten kan ik met volle overtuiging zeggen dat seizoen 3 net zo goed is als de vorige twee delen. Dat leest je in mijn recensie van The Umbrella Academy Seizoen 3.

Titel: The Umbrella Academy
Gecreëerd door: Steve Blackman, Jeremy Slater
Regisseur(s): Paco Cabezas, Cheryl Dunye , Jeff King, Kate Woods
Cast: Elliot Page, Tom Hopper, David Castañeda, Emmy Raver-Lampman, Robert Sheehan, Aidan Gallagher, Mary J. Blige, Cameron Britton, John Magaro, Adam Godley, Colm Feore, Justin H. Min, Ritu Arya, Yusuf Gatewood, Marin Ireland, Kate Walsh, Genesis Rodriguez, Britne Oldford
Scenaristen: Steve Blackman, Jeremy Slater, Gabriel Bá, Gerard Way, Michelle Lovretta
Genre: Actie, Avontuur, Drama, Sci-fi
Afleveringen seizoen 3: 10 afleveringen
Release: Vanaf juni op Netflix

Kijk The Umbrella Academy online

Recensie The Umbrella Academy seizoen 3

Ik ga geen dingen spoilen uit seizoen 3, maar ik ga er vanuit dat u als lezer de eerste seizoenen gezien heeft. Dan weet je namelijk dat er in de vorige seizoenen maar liefst twee keer sprake was van een zogeheten ‘Apocalyps’, oftewel het einde van de wereld. In seizoen 1 wisten ze hieraan te ontkomen door naar een andere tijd te reizen, maar ze namen het einde van de wereld met zich mee. In seizoen 2 wisten ze dit eindelijk te stoppen, maar wanneer ze terugreizen naar 2019 komen ze in een andere wereld terecht dan degene die ze kenden. Hun huis is ingenomen door zeven andere superhelden genaamd de Sparrow Academy, en dit is ook waar seizoen 3 verder gaat.

Recensie Umbrella Academy seizoen 3 (2)

De eerste aflevering van seizoen 3 is eigenlijk een complete chaos, maar dit is ook logisch en passend bij het verhaal. De familie is namelijk van zichzelf al een verstrooide bende; en vervolgens worden ze ook nog eens twee keer geconfronteerd met het einde van de wereld in verschillende tijdsperiodes, om er vervolgens achter te komen dat ze in het ‘heden’ vervangen zijn door andere mensen. Volgen jullie het nog? Toch neemt dit nieuwe seizoen wel de tijd om het verhaal op te bouwen. Er is een hele nieuwe familie die we nog niet kennen en daarnaast is er een nieuwe dreiging op komst. Ik zal deze niet verklappen, maar het is goed dat de makers van de serie hun tijd hebben genomen met dit nieuwe verhaal. Het is geen kwestie van een nieuwe ‘Apocalyps’ of het hergebruiken van de oude formule. Seizoen drie heeft een ander verhaal, een andere aanpak, een andere familie en daarnaast is het ook wat donkerder dan de vorige seizoenen. De broers en zussen zijn opnieuw alles kwijt en worden voor de derde keer geconfronteerd met het einde van de wereld. Dit eist zijn tol en daarom maakt de humor van de vorige seizoenen nu plaats voor een hoop verdriet, woede en andere emoties. Persoonlijk vind ik dat niet erg, want we leren een hoop nieuwe dingen over de personages.

Recensie Umbrella Academy seizoen 3 (3)

Eén personage wil ik graag in het bijzonder noemen, en dat is Vanya Hargreeves. Ze werd gespeeld door actrice Ellen Page. En zij heeft een tijd geleden bekend gemaakt dat ze transgender is en dat ze zich identificeert als man. Hij heet nu Elliot Page en ik heb hier alle respect voor, maar ik maakte mij ook zorgen over de gevolgen die dit zou hebben op de serie en op het verhaal. In de serie zou hij namelijk ook omgedoopt worden tot Viktor Hargreeves. Ook hier heb ik enorm veel respect voor, maar ik wist niet of ze dit in het verhaal zouden verwerken of dat hij gewoon opeens een man zou zijn. Ik zal opnieuw niks verklappen, maar de makers van de serie hebben het echt heel goed aangepakt, en de transitie van Vanya naar Viktor is niet alleen goed geschreven maar ook emotioneel. Het raakte me diep om te zien dat er zoveel support is voor Viktor, zowel voor als achter de schermen.

Dit was overigens niet het enige in seizoen 3 wat mij raakte. Zoals ik al eerder zei zijn er een hoop emoties die naar buiten komen, en dit geeft hele verdrietige scènes maar ook hele mooie scènes. Het is na drie seizoenen nog steeds een goed en aangrijpend verhaal. Dit gaat in combinatie met een tijdloze en eigenzinnige soundtrack, en ik heb de hele soundtrack al heel vaak geluisterd op Spotify omdat hij zo leuk is. Ook de effecten en de visuals van dit seizoen waren verbluffend goed. Ik wil opnieuw niet te veel zeggen over het verhaal, maar wanneer je verder in het seizoen komt dan zul je begrijpen wat ik bedoel. De vormgeving is fantastisch en filmwaardig!

Ik heb net de finale van het seizoen gekeken en het is absoluut het kijken waard. Deze serie heeft voor mij geen minpunten en ik kan niet wachten tot seizoen 4. Deze is helaas nog niet officieel bekendgemaakt, maar het einde van seizoen 3 hint zeker naar een nieuw verhaal. Er zit dus niks anders op dan wachten en ondertussen de soundtrack nog een aantal keer beluisteren!

★★★★★

Arjan de Vries