Recensie Uncharted | Aanstekelijke optredens, indrukwekkende actie en een leuk verhaal

Afgelopen maand kwam de nieuwste actiefilm met Tom Holland uit. Ditmaal speelt hij de rol van Nathan Drake, bekend uit de Uncharted spellen. Sony waagde haar schot op de videogame-film genre met hun reeks PlayStation spellen en de regisseur van Venom. Ook lijken ze zeer bewust van het feit dat Tom Holland geld oplevert. In deze recensie lees je of Uncharted een kans waard is!

Titel: Uncharted
Regisseur: Ruben Fleischer
Cast: Tom Holland, Mark Wahlberg, Antonio Banderas, Sophia Ali, Tati Gabrielle
Scenario: Rafe Judkins, Art Marcum, Matt Holloway
Speelduur: 116 Minuten
Genre: Actie, Avontuur

Recensie Uncharted

De slimme Nathan Drake wordt gerekruteerd door de ervaren schatzoeker Victor “Sully” Sullivan om een fortuin terug te krijgen dat is vergaard door Ferdinand Magellan en 500 jaar geleden verloren is gegaan door het Huis van Moncada. Nathan Drake is echter met name op zoek naar zijn lang verloren broer.

Uncharted is een zeer vermakelijke film. Dit zou de definitie van een popcorn-flick kunnen zijn. Een echte vrijdagavond bioscoopfilm. Het is een film met een grote doelgroep die vrijwel allemaal vermaakt zullen worden. In het perspectief van een actiefilm is dit dan ook een fantastische film.

Punten voor originaliteit zal het niet krijgen, het lijkt namelijk wel veel op Indiana Jones of Tomb Raider, maar het weet het in een nieuw jasje te presenteren. Allereerst is Tom Holland fantastisch in de film. Ik heb de spellen nooit gespeeld en zal dus niet kunnen vergelijken, maar de bekende Spider-Man acteur weet erg cool te zijn in de film. De acteur is erg goed als een ongemakkelijk karakter in Spider-Man, maar weet ook heel zelfverzekerd en bad-ass over te komen.

Tom Holland en Mark Wahlberg hebben in de film ook een fantastische back-and-forth, en hele goede chemie tussen elkaar. Ook Wahlberg speelt aardig in de film. Zelfs met zijn welbekende persoonlijke trekjes past hij goed in de rol die hij speelde.

Uncharted schittert op het actievlak. Er was niet te veel shaky cam, alles was goed in beeld en de stunts in de film waren zeer indrukwekkend. De trailer heeft al een hoop van de sets weggegeven, desalniettemin is het een spektakel om die scènes in de bioscoop uit te zien spelen. Tom Holland is erg fysiek en brengt dat ook goed naar de rol. Hier is met name te denken aan de scene waarin hij midden in de lucht aan het vechten is om een vliegtuig in te komen. Ik was achteraf zeer geïnteresseerd om hiervan een aantal Behind the Scenes te kijken, die het filmproces beter toelichtten.

Uncharted film recensie 4 (1)

Dit is echt een avonturenfilm. Bepaalde vibes in de film deden mij op de best mogelijke manier denken aan de oude Indiana Jones films. Er wordt simpelweg naar een schat gezocht. Door de film heen komen we dan ook een hoop complexe puzzelstukjes en obstakels tegen. Er was een sterk gevoel dat je daadwerkelijk werd meegenomen in het verhaal, en deze ook ergens heen zou leidden.

De film is uitstekend gemonteerd. Scenes lopen goed in elkaar over, op een aantal simpele overgangen na. De film vliegt zowat voorbij. Voor je het weet ben je namelijk op het bizarre einde van de film. En wat een spektakel dat het was. Het einde van de film, hoe onwerkelijk het ook mag zijn, was een heerlijke actiescène.

Dat is een beetje de rode lijn door Uncharted heen. Het is een van de meest vermakelijke films die je in de bioscoop kan kijken, maar je moet er ook niet te hard bij nadenken. Het is namelijk nog steeds een videogame film. Niet alle stukjes uit de videogame kunnen compleet realistisch naar film vertaald worden. Toch was Uncharted een leuke verrassing. Een ontzettend vermakelijke film, met aanstekelijke optredens, indrukwekkende actie en een leuk verhaal. Het beste dat ik over de film te zeggen heb, is dat het me met een zeer enthousiast gevoel achterliet, en dat ik bijna zelf naar schatten zou willen zoeken.

★★★1/2☆