Recensie The Godfather Trilogy in 4K | Een must voor verzamelaars

The Godfather Trilogy in 4K : We hebben vijf jaar op deze restauratie moeten wachten. In een tijd waarin meer en meer klassiekers de 4K behandeling krijgen ontbrak tot nu toe steeds één belangrijke filmreeks. Dat we nu eindelijk de gelegenheid hebben om deze box set in huis te halen heeft natuurlijk alles te maken met het 50ste jubileum van de eerste Godfather film. Maar het was ook niet meer dan logisch dat het restauratieteam de tijd wilde nemen om hiervan de beste 4K transfer mogelijk te maken. Het is tenslotte The Godfather: het kroonjuweel van jaren 70 cinema. Als Paramount deze uitgave had verpest dan zouden fans al snel paardenhoofden per post naar de studio opsturen. Maar de films zijn al eens eerder gerestaureerd. De laatste Blu-ray uitgave kwam uit in 2007. De vraag is nu natuurlijk: moet ik mijn vorige box set alweer inruilen of is The Godfather Trilogy in 4K het geld niet waard?

Inhoud

Aantal disks: 5

• The Godfather
  • The Godfather: Part II
  • The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone
  • Bonus disc ter ere van het 50 jarig bestaan met veel uitgebreide special features
  • De bioscoopversie en 1991 versie van The Godfather III (1991) (NB. Deze zit enkel in de UHD box)

Studio: Paramount Home Entertainment
Speelduur: 534 mins approx
Regisseur: Francis Ford Coppola
Acteurs: Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Diane Keaton, Richard S. Castellano, Robert Duvall, Robert De Niro, John Cazale, Talia Shire, Abe Vigoda, Andy Garcia, Eli Wallach, Joe Mantegna, George Hamilton, Sofia Coppola
HDR: HDR10, Dolby Vision
Audio: 5.1 Dolby TrueHD, English restored mono Dolby Digital

Koop jouw kopie van The Godfather Trilogy in 4K bij Bol.com

Recensie The Godfather Trilogy in 4K

Normaal gesproken zou ik mijn recensie beginnen met mening over de film zelf. Echter, iedereen heeft zijn mening over The Godfather al gegeven. Ik heb al een uitgebreide recensie geschreven van The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone. De nieuwe cut van de derde Godfather gaf ik een beoordeling van drieënhalve ster, en wat mij betreft is het een licht superieure cut van de film. Kijk je toch liever The Godfather: Part III in zijn origineel formaat? Deze uitgave bevat maar liefst drie cuts van de derde film. Van The Godfather en The Godfather: Part II zijn geen nieuwe cuts nodig. Het zijn zonder twijfel vijfsterrenfilms, en deze zijn ook ongewijzigd aan de box set toegevoegd.

• The Godfather ★★★★★
  • The Godfather: Part II ★★★★★
  • The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone ★★★1/2☆

De verpakking

Een van de eerste DVD (sets) die ik ooit kocht was The Godfather DVD Collection uit 2001. Tot nu toe is het altijd een van mijn favoriete stukken uit mijn filmcollectie geweest, en ik open de box van tijd tot tijd nog steeds om de artwork te bekijken. 2007 bracht de Blu-ray boxset voort, die bekend staat als The Coppola Restoration. Het was toen een sterke uitgave wat betreft beeldkwaliteit, maar qua verpakking was het niet veel meer dan een simpele kartonnen doos met standaard Blu-rays. Inmiddels zijn er wel weer speciale edities van The Coppola Restoration verschenen, zoals de 40ste jubileum editie.

Recensie The Godfather Trilogy in 4K 1

De simpele verpakking van de Nederlandse 4K van The Godfather is een reden om de DVD box set voorlopig te houden.

Als je bij deze 50ste jubileum uitgave dus veel geeft om de verpakking dan zijn er een aantal opties. Je hebt de standaard box set. Deze is verkrijgbaar zowel in Blu-ray als UHD Blu-ray. Opmerkelijk is dat de verpakking per land verschilt. De Amerikaanse versie van de box set bestaat uit een kartonnen doos, gedecoreerd met een rode roos. Dit is natuurlijk een verwijzing naar Vito´s smoking die hij tijdens de bruiloft van zijn dochter draagt. De kleur rood is ook toepasselijk. Het is een veel voorkomende kleur, mede door het hoge aantal moorden in deze filmreeks. Aan de binnenkant zie je een los doosje per film, steeds met de prachtige artwork van de betreffende film.

De Nederlandse uitgave is echter een stuk saaier. Naast de kartonnen doos krijgen wij enkel een digipack met daarin de vijf disks. De enige artwork is de roos. Verder bevat de Nederlandse uitgave geen digitale kopieën van de films. En wat wij net als de Amerikanen missen is dat de 4K uitgave niet ook de normale Blu-ray versies bevat. Dit heeft de Italiaanse uitgave dan weer wel. Maar ja, als je werkelijk geeft om een mooie verpakking en een complete set met alle disks, dan ben je misschien ook bereid om wat extra geld neer te leggen voor de Limited Deluxe Edition, of Collector’s Edition. Deze editie bevat maar liefst 9 disks, verpakt in een mooi boek, met onder andere een selectie van setfoto´s gemaakt door Steve Shapiro. Ik heb echter al een prachtig boek met de Godfather foto´s van Shapiro in huis: The Godfather Family Album. Dus als je geen 200 euro wilt uitgeven aan de Deluxe Edition vanwege een aantal foto’s dan raad ik je aan dat boek aan te schaffen.

De beeldkwaliteit

The Godfather heeft er nog nooit zo mooi uit gezien als nu. En dit ligt niet alleen aan de 4K resolutie. Door de jaren heen heeft Paramount de originele negatieven behoorlijk grijsgedraaid, met name van de eerste film. Dat maakt een goede restauratie een enorme uitdaging, maar de vondst van meer beeldmateriaal de afgelopen jaren heeft toch een hoop geholpen.

Recensie The Godfather Trilogy in 4K 4

De camera negatieven waren soms zwaar beschadigd, waardoor er verschillende bronnen gebruikt moesten worden voor de restauratie.

In de openingsscene zien we een gesprek tussen Vito Corleone en de begrafenisondernemer Bonasera. Deze scene speelt zich af in een pikdonkere kamer, en hier is de filmkorrel wel erg duidelijk zichtbaar. Vervolgens gaan we naar een bruiloft op klaarlichte dag, waar de korrels veel fijner ogen. Ik weet niet of dit wijst op dat de openingsscène gebruik heeft gemaakt van lagere kwaliteit beeldmateriaal, of dat het verschil altijd al zo sterk was. Het is hoe dan ook een film uit de jaren 70, dus natuurlijk zul je meer filmkorrels zien, en het restauratieteam heeft alle korrels intact gelaten.

Dankzij de HDR zijn er nu meer details zichtbaar in de films. Bij de donkere scenes zien we veel meer nuance in de schaduwen. In Connie’s trouwjurk zien we aan de andere kant weer veel meer detail in het stof, in plaats van dat de overbelichte gedeeltes van de jurk witte vlekken op het scherm zijn. Als een FBI agent zijn ID toont aan Sonny kun je nu ook echt lezen wat er op zijn pasje staat. Sommige kleuren komen ook meer tot hun recht. Bij de meer gewelddadige scenes (denk aan de hinderlaagscene met Sonny) springen de bloedvlekken veel duidelijker uit het scherm. Je moet echter niet verwachten dat de HDR de uitstraling van de film sterk verandert. De inmiddels overleden cinematograaf Gordon Willis heeft bij de negatieven stappen ondernomen om te voorkomen dat men teveel met de kleuren van de film zou kunnen spelen. The Godfather is een filmreeks die altijd donker vertoond hoort te worden.

De films hebben nu wel een wat koeler kleurenpallet dan bij de eerdere Blu-rays. The Coppola Restoration stond bekend om het gouden denkentje dat over het beeld was geplaatst. Hierdoor kregen meerdere scenes een soort sepia tint. De grijze haren van Vito waren bijna geel. De nieuwe restauratie heeft daarentegen veel natuurlijkere kleurtinten. Dat zie je vooral goed bij de “Leave the Gun, Take the Cannoli” scene. Het bruine graanveld contrasteert nu mooi met de blauwe lucht op de achtergrond. Ik merk wel dat sommige kijkers de sepia tint van de films al beginnen te missen, misschien omdat ze sepia meer met de jaren 40 associëren of misschien omdat ze de Blu-ray inmiddels gewend zijn. Ik vind het echter een goede keuze om deze tint niet dominant te maken. De kleuren rood en geel, die Gordon Willis zo belangrijk vond in deze films, zijn nog steeds sterk aanwezig. Ze bedekken gewoon niet het hele beeld.

Recensie The Godfather Trilogy in 4K 3

De sepia tint van de Blu-rays is grotendeels weg in de 4K editie. Hierdoor zie je de verschillende kleuren op de tafel veel duidelijker.

Wat de audiokwaliteit betreft zijn de 5.1 tracks van de Blu-rays simpelweg overgenomen. Er viel blijkbaar niet veel aan het geluid te verbeteren, en ik verwacht ook niet dat The Godfather veel beter zou klinken met een Dolby Atmos track. Voor de puristen is het wel weer goed nieuws dat ook de originele mono tracks van de films zijn toegevoegd, zodat je de eerste film kunt ervaren zoals die in 1972 klonk.

De bonus features

• Introduction to The Godfather by Francis Ford Coppola
  • Full Circle: Preserving The Godfather: Archiefbeelden van de evolutie van The Godfather op verschillende home video releases.
  • Capturing the Corleones: Through the Lens of Photographer Steve Schapiro: een foto collectie met commentaar van de fotograaf.
  • The Godfather: Home Movies: Nooit eerder vrijgegeven 8mm beelden van de productie van de eerste Godfather film.
  • Restoration Comparisons—Before & after beelden van het restauratieproces.

Met een handjevol nieuwe extra’s heb je alweer een klein uur aan nieuw materiaal om te kijken. Voor een groot deel draaien deze extra’s rond het restauratieproces. Hierbij kun je ook een directe vergelijking zien tussen de restauraties uit 2007 en 2022, wat leuk is om te doen als je dichtbij je 4K TV gaat staan. Maar mijn favoriete toevoeging is een extra genaamd The Godfather: Home Movies. Hier zien we nooit eerder vertoonde 8mm film opnames die gemaakt zijn in het huis van de Corleones tijdens draaidagen. Het is een mooi sfeerverslagje van achter de schermen.

Wat opvalt is dat de oudere cuts van The Godfather: Part III nu zijn toegevoegd aan de uitgave als bonusmateriaal. Francis Ford Coppola maakt hiermee duidelijk dat The Godfather Coda vanaf nu de officiële versie is van de derde film. Dit geeft je misschien de indruk dat de oudere cuts minder belangrijk zijn, en dus ook minder aandacht zouden hebben gekregen. Maar gelukkig zijn ook de oude cuts van Godfather III in 4K gerestaureerd.

Als je nog twijfelt over of je jouw oude Blu-rays moet bewaren, alle extra’s van eerdere boxsets zijn ook inbegrepen in deze uitgave. De verwijderde scenes alleen al zijn bij elkaar een uur lang. In een interview met leden van het team achter deze restauratie viel ook de vraag: ‘Zijn alle verwijderde scenes uit de trilogie in UHD gerestaureerd?’. Het antwoord is: ja, al het extra materiaal is voor de Paramount archieven gerestaureerd. We vinden dit echter niet terug in de uitgave zelf. De bonus disk bevat weliswaar verwijderde scenes, maar dit is een extra die over is gebleven van de DVD uitgave, en is dus niet in UHD kwaliteit. In het verleden is de filmreeks ook als miniserie op TV uitgezonden, inclusief een hoop van die verwijderde scenes. Het zou toch fijn zijn als Paramount deze cut een keer zou uitbrengen in een kwaliteit die hoger is dan VHS of Laserdisc. Ik kan niet klagen over de hoeveelheid aan bonusmateriaal. Om het allemaal af te kijken ben je net zo lang bezig als bij het kijken van een complete Godfather film. Toch hoop ik in de toekomst ook een van de TV versies van The Godfather in hoge kwaliteit te kunnen zien.

Een must voor de verzamelaars

The Godfather trilogie in 4K is een uitgave die geen verzamelaar van klassieke films mag overslaan (ik ga niet zeggen: “An offer you can’t refuse”). Ik had graag een mooiere verpakking gezien zoals bij buitenlandse uitgaves. De films zelf zijn echter in topkwaliteit gerestaureerd, en dat is uiteindelijk waar het om draait. Zoals gewoonlijk zijn er fans die klagen om de nieuwe kleurcorrectie, in dit geval vanwege het verlies van de sepia tint. Dit is eigenlijk vergelijkbaar met de klachten die ik hoorde over de 4K restauratie van The Matrix (1999), waarbij men de groene tint subtieler had gemaakt vergeleken met de Blu-ray. De kleur groen is nog steeds sterk aanwezig in die film, alleen de huidskleuren zien er nu veel natuurlijker uit. En dat is naar mijn mening wat een goede remaster met HDR hoort te doen. Dat rood en geel kleuren zijn die we met The Godfather associëren betekent niet dat men een Photoshop kleurenfilter over de hele film moet gooien. Gordon Willis leeft niet meer om zijn mening te geven, maar van wat ik begrijp heeft het restauratieteam zijn instructies gerespecteerd.

Ik zou niet durven zeggen dat deze films er ooit nog beter uit zullen zien. En daarmee is The Godfather Trilogy in 4K voorlopig de ultieme vervanger van al jouw oudere box sets. Ik houd mijn DVD box echter nog in mijn kast, al is het maar vanwege de nostalgische waarde en de coole artwork.