Recensie | Zombies from Sector 9 (Martijn Pijnenburg)

Er mogen in 2020 dan veel films uitgesteld zijn, maar daar staat tegenover dat we dit jaar eindelijk kunnen gaan genieten van Zombies from Sector 9, de langverwachte zombiefilm van Rob Ceus. Dit low-budget splatterproject was al sinds 2016 in productie en gaat binnenkort vertoond worden op het BUT Film Festival te Breda. Ik heb de film echter al kunnen zien en zal je hieronder vertellen of hij de moeite waard is.

Titel: Zombies from Sector 9
Rob Ceus
Cast: Steven Daemers, Véronique Seghers, Nele De Mol, Tim Dedobbelaere
Scenario: Rob Ceus, Inge Vanleene
Genre: Horror
104 min
Release:
13 februari

Een low-budget project genaamd Zombies from Sector 9… wat moet je jezelf daarbij voorstellen? Heel simpel. Er is een alien die de aarde komt bezoeken en een ongewenst cadeau met zich meebrengt. Dit ”cadeau” is niets minder dan een virus dat een zombie-uitbraak veroorzaakt, met als gevolg dat het getroffen gebied afgesloten wordt. De nog levende bewoners lopen niet alleen het risico gegrepen te worden door een zombie, maar ook door plunderaars. Gelukkig is daar Bookwalker, een voormalige horrorfilm verslaafde loner, die dapper terug vecht.

Passieproject

Met thema’s als virussen, quarantaine en plunderaars is Zombies from Sector 9 stiekem erg actueel. Dit terwijl het verhaal inhoudelijk verder niet veel voorstelt, maar daar gaat het hier ook niet om. De film is duidelijk gemaakt door liefhebbers van het zombiegenre. Sterker nog, het leek met momenten dat Rob het personage van Bookwalker op zichzelf heeft gebaseerd. Deze laatste wordt overigens gespeeld door Steven Daemers die het erg goed doet. Ook de overige acteurs zetten een vrij aardige prestatie neer. Wel moet gezegd worden dat niet al hun tekst goed uit de verf komt, maar daar kom ik later in deze recensie nog op terug.

Zoals verwacht in een zombiefilm bevat ook Zombies from Sector 9 de nodige hoeveelheden bloed en ingewanden. Wie bekend is met het werk van Rob Cues weet dat hij een expert is in bloederige praktische effecten. Dit is ook in deze film terug te zien. Zo worden flink wat personages door zombies verscheurd en trekt Bookwalker om de zoveel minuten een zombie uit elkaar.

Ondanks het simpele uitgangspunt zorgen de gore en de vele verwijzingen naar genre klassiekers ervoor dat ik Zombies from Sector 9 erg lekker vond wegkijken.

Drone shots

Ondanks dat Zombies from Sector 9 een low-budget project is zitten er enkele verrassend mooie shots in de film. Met name de stukjes die met een drone geschoten zijn zagen erg goed uit. Het was echter wel duidelijk te zien dat er meerdere cameramensen aan de film hebben gewerkt. Dat is op zich niet erg, maar ik had graag ook op de grond wat meer memorabele shots willen zien.

B-dialoog

Hoewel ik me goed vermaakt heb met deze film heeft dit project ook de nodige gebreken. Zo zijn er enkele scenes waarin personages net iets te letterlijk benoemen wat er op het scherm gebeurt. Met als gevolg dat enkele belangrijke stukjes tekst op een vrij onnatuurlijke manier worden uitgesproken. Dit is waarschijnlijk te wijten aan het script, gezien de acteurs duidelijk hun best doen. Ondanks dat dit natuurlijk wel bijdraagt aan het B-film sfeertje had ik het liever anders gezien. Er zitten overigens wel degelijk leuke one-liners en grapjes in Zombies from Sector 9 verwerkt. Het is alleen jammer dat de kwaliteit niet constant was.

Zombies from Sector 9 is een geslaagd project en een echte aanwinst voor de Belgische cultcinema. De sfeer is goed, de gore volop aanwezig en Bookwalker mag wat mij betreft aan het lijstje iconische culthelden toegevoegd worden. Daarbij zijn de thema’s in de film in 2020 (onbedoeld) erg actueel. Het is te hopen dat we straks het coronavirus kunnen verslaan, want dan zien we misschien nog ooit een nieuwe feature film van Rob Cues. Hij heeft ondanks enkele leerpunten namelijk wederom bewezen een hoop potentie te hebben.

★★★★☆

Zombies from Sector 9 kijken

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Zombies from Sector 9 ? Je kunt de film zaterdag 5 september bekijken op het BUT Film Festival. Meer informatie over dit evenement is hier te vinden.