Recensie | The Plague Dogs Blu-Ray (Sandro Algra)

Als je mijn eerdere artikelen hebt gelezen zul je misschien al weten dat ik een groot liefhebber ben van volwassene animatiefilms. En als de makers van Watership Down (Waterschapsheuvel) ons iets hebben geleerd dan is het wel dat dit medium perfect past bij psychologische horror. The Plague Dogs is een film die je vaak op lijstjes zult zien van meest verontrustende animatiefilms. Net als het gelijknamige boek van de Britse schrijver Richard Adams draait deze film om twee honden die aan de wreedheid van laboratoriumexperimenten ontsnappen. Voor het eerst is de Extended cut op Blu-ray verkrijgbaar, zodat je de meest bloedige en angstaanjagende scenes voortaan ook in HD kunt zien. Eens kijken of deze 1982 klassieker zijn reputatie als huisdierhorrorfilm waar kan maken.

Titel: The Plague Dogs
Martin Rosen
Cast: John HurtChristopher BenjaminJames Bolam
Scenario: Richard Adams (boek), Martin Rosen
Animatie, Avontuur, Horror, Drama
Speelduur: 103 min (Extended cut), 86 min (Theatrical Cut)

Medium: Blu-ray, 1 disk | Regio: B | Taal: Engels| Ondertiteling: Geen| Beeldformaat: 1.85:1 | Audio: DTS-HD Master Audio 2.0 (48kHz, 16-bit) | Blu-ray/DVD-release: 15 januari 2019

INHOUD THE PLAGUE DOGS

1. Hoofdfilm: The Plague Dogs – Extended Cut
  2. The Plague Dogs – Theatrical cut
  3. New Interview with Writer/Producer/Director Martin Rosen
  4. Original Theatrical trailer

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Screenbound

Waarom een Extended Cut?

De Blu-ray uitgave bevat zowel de originele bioscoop release als de Extended cut, die met ruim een extra kwartier uitkomt op een speeltijd van 103 minuten. Het plot blijft in essentie hetzelfde. Na een reeks traumatiserende experimenten ontvluchten twee honden een laboratorium. Snitter (John Hurt) heeft daar permanente hersenschade aan overgehouden, waardoor hij waanbeelden krijgt. En Rowf (Christopher Benjamin) heeft een zware waterfobie ontwikkeld. Er ontstaat massahysterie wanneer het nieuws uitbreekt dat loslopende laboratoriumhonden schapen roven door heel Engeland, en mogelijk zijn ze zelfs besmet met de pest!

Als je de gerestaureerde scenes ziet zul je wel begrijpen waarom ze eerder waren verwijderd; veel duisterder kunnen ze haast niet worden! In één van die scenes treffen de honden het karkas van een persoon. De bioscoopversie knipt hier direct weg. Maar wat doen de honden in de Extended cut? Wat elk hongerig wild dier zou doen in zo’n situatie! Dit is nou een boekverfilming die het verhaal van de schrijver op geen enkel punt verzacht.

Man’s best Friend

Rekensom The Plague Dogs

Bij Watership Down kreeg je soms het idee dat de film in feite een groot metafoor was voor Wereldoorlog II. De volwassene onderwerpen waren daar echter nog subtiel. Je kon het ook gewoon zien als een film over konijnen die zo nu en dan voor hun leven moeten vechten in de wildernis. Ondanks het geweld was het hoe dan ook een film met een hoopvolle boodschap. The Plague Dogs doet je eerder denken aan een gevangenis ontsnappingsfilm. De subtiliteit is volledig verdwenen en met elke scene wordt de toon nog een graadje somberder. De honden zijn, zoals regisseur Martin Rosen het uitdrukte, vanaf het begin eigenlijk al verdoemd. In een interview vertelt Rosen over een incident bij de première, waarbij een vrouw hem met een paraplu sloeg: ‘Hoe durf je dat die honden aan te doen!?’

Het feit dat de hoofdpersonages honden zijn maakt deze film zo confronterend. In onze maatschappij worden dierenexperimenten in de medische wetenschap nog getolereerd. Maar honden zijn in onze cultuur huisdieren, of soms bijna familieleden! Om deze reden denk ik dat The Plague Dogs je toch op een dieper psychologisch niveau raakt dan zijn voorganger Watership Down.

De restauratie

Na Watership Down zijn er enorme stappen gezet in de animatiekwaliteit. Waar de tekenstijl van die film af en toe nog een beetje grof en licht amateuristisch aanvoelde is The Plague Dogs op elk niveau meer verfijnd. De animators hebben een stijl gevonden die enorm realistisch aanvoelt; en dat was ook wel nodig om het verhaal te gronden in de werkelijkheid. Je hebt nooit het idee dat je naar tekenfilmfiguren kijkt, de honden bewegen als echte dieren. Dit is extra knap gedaan als je bedenkt dat de film volledig met de hand getekend is, zonder het gebruik van computer modellen of rotoscoop en ook zonder het budget van een Disney film.

Blu-Ray Recensie | The Plague Dogs (Sandro Algra) 1

De animatie komt ook goed tot zijn recht in deze nieuwe Blu-ray uitgave. Ik heb begrepen dat voor het restaureren van de Extended cut een oude kopie van de film is gebruikt om het te mixen met een 2K restauratie van de bioscoopversie. Hier en daar heb ik wat kritiek gelezen op het vermeende kwaliteitsverschil tussen de scenes. Als je het mij echter vraagt moet je goed opletten om dit verschil überhaupt te zien. Het beeld is in ieder geval een duidelijke verbetering ten opzichten van DVD uitgaves.  De audio klinkt verder ook heel helder. Dit is erg belangrijk, en niet alleen omdat de film een geweldige soundtrack heeft. Veel menselijke personages praten met een regionaal Brits accent dat anders moeilijk te verstaan was geweest, en deze Blu-ray bevat verder ook geen ondertitelingen.

Een must-see voor animatie freaks

Het ontbreken van op z’n minst Engelstalige ondertitelingen is een klein nadeel van deze Blu-ray uitgave. Het is geen enorm probleem, aangezien dit niet een film is die je met jouw 7-jarig kind zou kijken. Als die van honden houdt kun je waarschijnlijk beter Up (2009) op Disney Plus afspelen (Ja, zelfs The Isle of Dogs is een veel vrolijkere film dat dit!). De Blu-ray bevat verder ook weinig extra’s. Maar het feit dat beide versies van de film op het schijfje staan is nog altijd de reden om het in huis te halen. The Plague Dogs is geen film voor iedereen, maar voor liefhebbers van 2D animatie is het een must-see. Zorg er wel voor dat je mentaal voorbereid bent, want na deze film zul je voortaan de etiketjes van elk farmaceutisch product nalezen uit angst voor proeven op dieren.

★★★★☆

Blu-Ray Recensie | The Plague Dogs (Sandro Algra) 3

Koop The Plague Dogs op Blu-ray

De Blu-ray van The Plague Dogs is verkrijgbaar op Zavvi.nl. Deze Britse import van de film bevat de gerestaureerde versie van zowel de Extended Cut as de Theatrical Cut.

Koop The Plague Dogs op Blu-ray via Zavvi.nl

Koop het boek van Richard Adams op Bol.com

Zavvi is een affiliate partner van Entertainmenthoek. Zavvi biedt een brede collectie aan van films en series op DVD en Blu-ray. Ook is er regelmatig merchandise van populaire franchises als The Mandalorian te koop. Op onze website houden wij lezers op de hoogte van de nieuwste filmuitgaves en de meest voordelige aanbiedingen. Check ook eerdere uitgaves, zoals de nieuwe versie van de derde Godfather film en de 4k uitgaves van The Hobbit en The Lord of the Rings. Momenteel loopt er ook nog een korting op verschillende Anime titels.