Recensie Jurassic World: Dominion | Een rommelig avontuur

Het zesde deel van de Jurassic franchise, en het laatste deel van Jurassic World, is geland. En als viering van 30 jaar aan films komt de nieuwe en oude cast bij elkaar. Nee, deze keer is het niet enkel een Jeff Goldblum cameo, het betreft een compleet avontuur met zoveel mogelijk gezichten van de afgelopen zes films. We zien ook zoveel mogelijk dino’s, want deze film doet eindelijk eer aan zijn titel door ons een volledig bevolkt dinosaurus planeet te tonen, een échte Jurassic World. Maar met zo’n nostalgische reüniefilm heb je niet automatisch alle fans binnen. Wordt dit net als de veelgeprezen Spider-Man: No Way Home, of krijgen we weer een teleurstelling zoals Star Wars: The Rise of Skywalker? Lees tot het einde van mijn recensie van Jurassic World: Dominion om te weten welke van de twee het is geworden.

Titel: Jurassic World: Dominion
Regisseur: Colin Trevorrow
Scenario: Emily Carmichael, Colin Trevorrow, Derek Connolly, Michael Crichton (personages)
Cast: Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Laura Dern, Jeff Goldblum, Sam Neill, DeWanda Wise, Mamoudou Athie, BD Wong, Omar Sy, Isabella Sermon, Campbell Scott, Dichen Lachman
Speelduur: 146 minuten
Genre: Avontuur, actie, horror, sci-fi
Release: 9 juni 2022

Recensie Jurassic World: Dominion

Als je mijn recensies van de eerste en tweede Jurassic World films terugleest zie je dat ik bepaald geen fan was. Ondanks het commerciële succes is dat niet schokkend om te horen. De Jurassic franchise is tegenwoordig even geliefd als verdeeldheid zaaiend (eigenlijk weer net als Star Wars).

Maar ondanks mijn al lage verwachtingen leek dit laatste deel toch enigszins intrigerend. De trailers wezen namelijk op aspecten die ik altijd al in een Jurassic Park sequel had willen zien: een film waar de dino’s niet geïsoleerd zijn op een eiland, maar juist vrij ronddwalen over de hele wereld. Biologen noemen dit ook wel “invasieve soorten”. Zo heerst er in Nederland al een aantal jaren een plaag van de Afrikaanse Halsbandparkiet. De aanwezigheid van deze gekleurde vogel is heel mooi voor ons, maar dit is vaak minder goed nieuws voor de lokale dieren. Probeer je dan maar eens voor te stellen dat iemand dinosaurussen zou vrijlaten! Hoe gaaf dit ook lijkt, het zou een ramp zijn voor de natuur.

Recensie Jurassic World Dominion 2 (1)

The Lost World: Jurassic Park flirte al met dit idee, hoewel het niet verder ging dan een loslopende T.Rex in de stad. En de trailers van Jurassic World: Fallen Kingdom gaven ons de indruk dat het grootste deel van de film zou draaien om een planeet waar dino’s samenleven met mensen en dieren. Dat gebeurt echter enkel in de laatste 5 minuten van die film, wat van Fallen Kingdom misschien wel het meest overbodige deel uit deze trilogie maakt.

Cowboy Owen

Een dino planeet is niet voor iedereen een apocalyptisch doemscenario. De waaghals Owen Grady (Chris Pratt) is met zijn werkervaring als dino Freek Vonk nu een carrière begonnen als dino cowboy. Met enkel een lasso overmeestert hij een wilde Parasaurolophus van 3 ton! Hoe lukt hem dat? Nou, dat trucje dat hij in de vorige films gebruikte om Velociraptors te temmen werkt blijkbaar op elke dino: je steekt je rechter hand voor je uit op twee meter afstand, en het dier gehoorzaamt op telepathische wijze. Dus kinderen, onthoud: als je ooit achtervolgd wordt door een bloeddorstig roofdier; draai je gewoon richting het beest, en steek je hand uit. Het werkt altijd!

Recensie Jurassic World Dominion 4 (1)

Wanneer hun genetisch gemanipuleerde adoptiedochter Masie (Isabella Sermon) wordt ontvoerd door een mysterieuze organisatie volgen Owen en Claire (Bryce Dallas Howard) haar spoor over de hele wereld, in een Indiana Jones-achtige speurtocht. Op Malta belandt het stel op een zwarte markt waar in dinosaurussen wordt gehandeld. Ook dit idee is een waardevolle toevoeging aan de filmreeks. In de vorige films wilde men dino’s fokken om ze in te zetten als oorlogswapens, wat mij een heel ongeloofwaardig idee lijkt. In een tijdperk waarin oorlogen worden uitgevochten met drones en cyberaanvallen zou een getrainde Velociraptor noch effectief noch efficiënt zijn als wapen, nou tenzij Russische trolls een manier zouden vinden om de Philosoraptor memes te gebruiken voor propaganda. Als dino’s vandaag de dag zouden leven dan denk ik inderdaad dat ze vooral als exotische dieren behandeld zouden worden. En ongetwijfeld zou dat leiden tot handel in Triceratops hoorns, of ondergrondse reuze hanengevechten.

Een Mexican dino standoff

Iets anders wat deze film slim benadrukt is dat een wilde T.Rex in dit scenario niet de grootste bedreiging voor ons soort zou zijn. In korenvelden duiken namelijk ook 30 cm lange sprinkhanen op. En dit is hoe we weer kennis maken met de originele Jurassic Park cast. Dr. Ellie Satler (Laura Dern) vreest dat deze dieren binnen korte tijd zich zullen vermenigvuldigen en de wereldwijde voedselvoorraden met de grond gelijk maken. Samen met de andere bekende gezichten Alan Grant (Sam Neill) en Ian Malcolm (Jeff Goldblum) infiltreert zij Biosyn, een dinosaurus onderzoekscentrum met op het eerste gezicht goede bedoelingen. Het park van Biosyn functioneert als een soort dino reservaat, de geïdealiseerde versie van Jurassic Park. In dit centrum worden alleen “realistische” dino’s gecreëerd, zonder genetische manipulatie. Dino fanaten opperen al jaren om een Jurassic Park film met gevederde Velociraptors te maken, en dat krijgen we nu eindelijk!

Recensie Jurassic World Dominion 3 (1)

Nou ja, ik bedoel natuurlijk realistische dino’s in vergelijking met eerdere Jurassic Park sequels. Wie pas echt gave dino’s wil zien raad ik eerder aan om de nieuwe documentairereeks Prehistoric Planet te kijken. Deze Apple TV+ original bevat veel mooiere dinosaurus CGI. De dieren zijn veel creatiever ontworpen, en ze gedragen zich ook meer als echte dieren in plaats van eendimensionale filmmonsters. Het is aan de ene kant geweldig dat TV series Hollywood films kunnen overtreffen in productiekwaliteit. Maar DIT is een Jurassic Park sequel. De magie van de eerste film had grotendeels te maken met hoe echt en imposant de dieren in beeld werden gebracht.

Nieuwkomers in de cast van dinosaurussen zijn onder andere de Therizinosaurus: een van de coolste maar meest ondervertegenwoordigde dino’s in films. In Prehistoric Planet zagen we dit dier als een vredelievende reus die op planten en honing leefde. In deze film is hij meer de Freddy Krueger van de dino’s. Zo heeft hij de onverklaarbare neiging om elke voorbijganger met zijn lange klauwen neer te steken. Ik wist niet dat vegetariërs zo gewelddadig konden zijn!

De grote dino schurk in deze film is de Giganotosaurus, want hij is de nieuwe rivaal van de T.rex. In een teaser van deze film, die vorig jaar uitkwam, zagen we een proloog waarin Giganotosaurus en T.Rex miljoenen jaren geleden tegen elkaar vechten, voordat Rexy gestoken wordt door een mug en zo zijn DNA overdraagt. Dit suggereert dat beide roofdieren een rivaliteit hebben die in de prehistorie al begon. Hoe belachelijk dit ook klinkt, het geeft de dieren tenminste nog een reden om aan het einde te vechten. Want de climax van de film is een soort Mexican standoff tussen T.Rex, Therizinosaurus en Giganotosaurus. Daarom snap ik niet waarom men de proloog uit de film heeft geknipt.

Jurassic Guilty Pleasures

Met veel interessante ideeën, nieuwe dino’s en de inclusie van de oude cast is Jurassic World: Dominion naar mijn mening de film met de grootste vermaak gehalte in de hele Jurassic World trilogie. Ik kan echter niet ontkennen dat het geheel geplaagd wordt door een heel rommelig script. De oude en nieuwe cast heeft het grootste deel van de film zijn eigen verhaallijn. En de manier waarop ze aan het einde bij elkaar komen voelt net zo random als dat dino duel in de climax. De dinosaurussen zijn in deze climax ook al lang geen drijvende factor in het verhaal meer. Het zijn enkel obstakels in de missie van onze helden om een lab te infiltreren.

Recensie Jurassic World Dominion 1 (1)

En ik heb nog niet eens gesproken over de slechterik. Een oplettende kijker zal namelijk doorhebben dat dit Lewis Dodgson moet voorstellen, de concurrent van het originele dinopark die Dennis Nedry als spion rekruteerde. Dit personage wordt nu wel gespeeld door een andere acteur (Campbell Scott). En hoewel het met de aanwezigheid van de oude cast als een goed idee klinkt om een boef uit de eerste Jurassic Park weer terug te brengen, voegt zijn rol uiteindelijk weinig toe. Hij speelt slechts de zoveelste kwaadaardige miljardair die denkt dat hij de natuur kan controleren, om dan slachtoffer te worden van karma. Deze franchise had al geen tekort aan zulke oninteressante boeven! Ik denk toch dat het beter was geweest om van Henry Wu (BD Wong) de hoofdslechterik te maken, aangezien hij in de hele trilogie een grote rol speelt.

Toch moet ik zeggen dat niet alle tekortkomingen helemaal de schuld zijn van deze film. Dominion is voor de Jurassic World trilogie in vele opzichten wat The Rise of Skywalker was voor de laatste Star Wars trilogie. Het is het laatste hoofdstuk dat de last moet dragen van het afronden van een al richtingloze filmreeks. Door gebrek aan sterke verhaallijnen om op verder te bouwen moesten de filmmakers veel uit hun duim zuigen.

Jurassic fans kunnen het eigenlijk maar over één ding eens worden: de eerste Jurassic Park film blijft de onverslaanbare nummer één, en alle sequels kun je hooguit verdedigen als guilty pleasures. Welke film voor jou de nummer twee is hangt echt af van waar je naar op zoek bent. Jurassic World (2015) was de ultieme jaren 90 nostalgiebom, maar met zwakke personages en een plot over een hybride dino pakte het eerder uit als veredelde sci-fi channel film dan als Jurassic Park sequel. Fallen Kingdom (2018) probeerde meer een horrorfilm te zijn. Maar aangezien het plot amper opschuift is de film voor een groot deel tijdsverspilling. Jurassic World: Dominion is de rommelige maar avontuurrijke climax. En hoewel de oude cast geen heel sterk materiaal krijgt om mee te werken is het nog steeds leuk om Sam Neill, Laura Dern en Jeff Goldblum weer samen te zien. Als men deze franchise voortzet zou ik de ideeën eerder uitgediept willen zien worden in bijvoorbeeld een serie zoals Westworld. Dus tot dan is dit voor mij niet zozeer de beste maar de meest verdraagbare Jurassic sequel… NA The Lost World.

★★1/2☆☆