Recensie Eternals | Marvels meest gracieuze film

Met een kleine twee maanden te gaan hebben we in 2021 ook nog 2 Marvel films te goed. Eternals is daar één van, en wie het artikel van de resterende 2021 films heeft gelezen weet dat ik naar deze film het meest uitkeek. Dat was zo sinds de eerste teaser trailer, waar ik een hele hoop potentie in zag. Nu ontstaat er een hele controverse rond de film, en heeft het zelfs de laagste Rotten Tomatoes score van heel het MCU, zelfs lager dan Thor: The Dark World. Is dit terecht? Lees hier mijn recensie van de nieuwste Marvel film Eternals.

Titel: Eternals
Regisseur: Chloé Zhao
Cast: Gemma Chan, Richard Madden, Kumail Nanjiani, Lia McHugh, Salma Hayek, Angelina Jolie, Brian Tyree Henry, Lauren Ridloff, Barry Keoghan, Don Lee, Kit Harington
Scenario: Chloé Zhao, Patrick Burleigh, Ryan Firpo
Genre: Actie, Avontuur, Drama
Speelduur: 157 Minuten

Eternals draait vanaf 12 januari op Disney Plus

Recensie Eternals

Toen ik de eerste teaser trailer van Eternals zag begon de hele film in mijn hoofd samen te komen. Ik was verward omdat ik de karakters niet kende, en Nomadland nog niet had gezien, maar de teaser was zeer overtuigend. De dialoog en beelden suggereerden een verhaal over de waarde van de mensheid, hoe de groep van Eternals diens ontwikkeling bekijkt en er gehecht aan raakt. Hoe de conflicten de ontwikkeling van de wereld sturen en hoe de Eternals daardoor weer beïnvloed worden.

Dit is wat ik begon te herkennen en te hopen. Wat ik in mijn hoofd een beetje naar achter schoof was het feit dat als de film precies dit zou worden, het enorm van Marvel Studios zou moeten ontbinden. Toch had ik enorme hoop dat Chloé Zhao, die net de Oscar voor beste film en beste regisseur binnen heeft gehaald met Nomadland, de creatieve vrijheid kreeg om zoiets te maken. Laat ik wel direct zeggen dat, hoewel het niet aan al mijn verwachtingen voldeed, ik nog steeds enorm positieve dingen over de film te zeggen heb.

Recensie Eternals

Om te beginnen ben ik enorm tevreden over zowel de cast als de karakters. Elk karakter in de film is uniek en heeft momenten om in de spotlight te staan. Hierdoor voelt het enorm gebalanceerd. Het is vrij bijzonder dat ik al hun namen nog weet na deze film, terwijl ik normaal echt niet goed ben in het onthouden van namen. De casting brengt zoveel diversiteit naar de rollen, en het voelt niet geforceerd. Het leek niet alsof er heel divers gecast is puur om daar een status aan te ontleden, maar het voelt alsof al deze acteurs de beste keuzes voor diens karakters waren. Ik wil dan ook graag meer zien van deze groep!

De film is een cinematisch hoogstandje. Vanaf het eerste shot viel mijn mond open. De film is prachtig. Op sommige momenten was het alleen erg donker. Ik weet niet of dat aan de bioscoop lag of aan de film zelf, maar het kon wat beter belicht zijn. Anders dan dat is dit mijn persoonlijk meest favoriet-uitziende Marvel film op dit moment. Ik heb lichtelijk spijt dat ik deze niet in de grootste zaal die ik kon vinden heb gekeken.

Andere subtiele dingen komen steeds meer naar boven na het verwerken van de film, zoals het feit dat er gemiddeld minder humor is dan bij andere Marvel films, maar dat het wel een stuk beter aankomt. Ik lachte bij Eternals vaker dan bij Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings. De muziek is ook ambitieus en voelt (op een goede manier) niet als Marvel.

Waar ik het meest over gediscussieerd heb na het kijken van de film was de toon ervan. Meerdere dingen, zoals de muziek, maar ook het feit dat de film erg exotisch aanvoelt en een hele andere origin-story opbouw heeft dan normaal, dragen eraan bij dat de Marvel logo aan het begin van de film niet op zijn plek voelt. Persoonlijk was ik daar erg blij mee en hoopte dat ze dit nog een stapje verder zouden nemen, maar ik verwacht niet dat dit aan iedereens verwachtingen zal voldoen.

In dit tijdperk heeft Marvel een naam voor zichzelf gemaakt en zijn mensen die de rest van de franchise hebben gezien bekend met hoe de studio nieuwe karakters introduceert. Een groot deel van de reden waarom ik denk dat Shang-Chi zo goed is ontvangen, is omdat het mensen aan de ene kant liet denken aan de eerste films van Iron Man, Thor en Captain America, terwijl het aan de andere kant een nieuwe cultuur introduceert. Maar de waarheid is dat Eternals geen Avengers of Guardians of the Galaxy is.

Uiteraard zijn de humor in de film, de verwijzingen naar MCU-content en de structuur van de film zelf karakteristiek aan de studio. Daarom voelt Eternals misschien meer als een mix van een superhelden blockbuster en een arthouse film. Ik hoop met deze informatie mensen met de best mogelijke verwachtingen de bioscoopzaal te laten toetreden, waardoor ze de film het meest zullen waarderen.

Aan het begin van de film was ik behoorlijk teleurgesteld over het feit dat de film toch erg als een MCU-project gestructureerd was, en niet compleet de thematiek behandelde die ik ervan had verwacht. Ik begon in mijn hoofd kleine aanpassingen aan het script voor te stellen waarmee dit de perfecte film voor mij was geweest, en volledig in het arthouse genre had gepast. Het zou dan ook echt heel cool zijn om een echte superhero arthouse film te zien! Maar uiteindelijk zag ik een hele hoop prachtige momenten die dicht in de buurt kwamen.

Recensie Eternals

Eternals is Marvels meest gracieuze film ooit. Het is een van de langste films uit de MCU en neemt zijn tijd, maar dat is niet te merken: dit voelde zeker niet als de tweeënhalf uur die de film daadwerkelijk duurde. Uiteindelijk ben ik hartstikke blij dat Marvel deze film in zijn rijtje met films heeft staan. En voor de Rotten Tomatoes scores: ik kan me geen universum voorstellen waarin deze film slechter is dan Thor: the Dark World, omdat die film helemaal geen substantie heeft. Ik denk dat de meeste kritieken hier mijn verwachtingen deelden, alleen de teleurstelling niet zo goed oppakten. Uiteindelijk heb ik me kunnen realiseren: dit is nog steeds 100% een Marvel film.

Ik raad iedereen aan om deze film in de bioscoop te zien, want het is zeker de grote schermen en hardste geluidssystemen waardig. Daarnaast dien je natuurlijk je eigen mening te vormen. Maar weet wel wat je kunt verwachten! De film Eternals is niet mijn nummer 1 van het jaar, zoals ik hoopte dat hij zou zijn, maar is ongetwijfeld het kijken waard.

★★★★☆